Richard Earlom (1743-1822), etching and roulette, mezzotint, 1774, after a drawing by Claude Lorrain (Claude Gelee), number 26 from the Original Collection of the Duke of Devonshire, 1774, published by John Boydell. with the lettering in the plate Claude le Lorrain delin at left, the Boydell address center, R. Earlom fecit right, and below the lettering from the Original Drawing in the Collection of the Duke of Devonshire, No.26.
11 x 9 at view, 15 x 13 with frame
Richard Earlom was a master printmaker, specializing in the mezzotint. In 1774 the Duke of Devonshire lent his collection of Claude Le Lorrain drawings to the publisher Boydell for the purpose of having them engraved, and Boydell commissioned Earlom to do this job. It took about three years, and resulted in several volumes entitled Liber Veritas – the same as the title for the collection. To create the look of the original drawings Earlom started with etching, then used the roulette tool which he was familiar with in his mezzotint work to create the wash tones. It appears that in certain areas Earlom would scrape the roulette work, using a conventional mezzotint technique, to create areas of solid wash with varying intensities of darkness and light. The plates were then printed in a sepia ink, similar to the bistre of the drawings.
Very good condition. with a label of Parisian expert of the middle of the 20th century at the back of the frame.
Richard Earlom (1743-1822), eau-forte et roulette, mezzotinte, 1774, d'après un dessin de Claude Lorrain (Claude Gelee), numéro 26 de l'Original Collection of the Duke of Devonshire, 1774, publié par John Boydell. Avec le lettrage de la planche Claude le Lorrain delin à gauche, l'adresse Boydell au centre, R. Earlom fecit à droite, et en dessous le lettrage de l'Original Drawing in the Collection of the Duke of Devonshire, No.26.
11 x 9 à vue, 15 x 13 avec cadre
Richard Earlom était un maître de l'estampe, spécialisé dans la mezzotinte. En 1774, le duc de Devonshire prêta sa collection de dessins de Claude Le Lorrain à l'éditeur Boydell afin de les faire graver, et Boydell chargea Earlom de ce travail. Ce travail a duré environ trois ans et a donné lieu à plusieurs volumes intitulés Liber Veritas - le même titre que celui de la collection. Pour reproduire l'aspect des dessins originaux, Earlom a commencé par graver à l'eau-forte, puis il a utilisé la roulette, qu'il connaissait bien pour ses travaux en mezzotinte, pour créer les tons de lavis. Il semble qu'à certains endroits, Earlom grattait le travail à la roulette, en utilisant une technique conventionnelle de mezzotinte, pour créer des zones de lavis solides avec des intensités variables d'obscurité et de lumière. Les plaques ont ensuite été imprimées avec une encre sépia, semblable au bistre des dessins.
Très bon état. Avec une étiquette d'expert parisien du milieu du 20e siècle au dos du cadre.
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