Pair of tiny square covered jars in porcelain of Paris. Adorned with bouquets of flowers and acanthus leaves on each interior angle. Pyramidal cover drilled in its center. Top shaped as a gilt railing. It stands on four foliage scroll legs. Work realized in mid 19th century. Dimensions: H 17 x W 13 x D 13.
With the discovery of kaolin in Saint-Yrieix in 1768, the manufacture of porcelain augmented in Paris with the creation of many manufacturers of hard porcelain. They were put under the patronage of princely personalities as the Count of Provence for the Clignancourt manufacture or the queen Marie-Antoinette for the manufacture of the rue Thiroux and were put under the name “Porcelaine de Paris”. At the 18th century, the manufacture of this porcelain was developed in three categories: table pieces, toilet objects and ornament items; in a stylistic evolution which temporally adapted to new tendencies of decorative arts. The floral decor dominated the production of the porcelain de Paris, sometimes mixed with fruits and foliage swags. Then, more and more, the subjects were diversified with animals, characters, landscapes, chinoiseries. Coloured backgrounds were sometimes edged with a gilt frieze or were used to highlight a polychrome decor. At last, two other processes were widely used and had a great success: shades and gilt. If the characteristically decor of the first third of the 19th century was the gilt decor on a coloured background on the must rich pieces or fully gilt doubled (interior and exterior of the item), the mid and last century production was industrialized and particularly liked the copy of ancient styles, often mixed between them. At the same time, if at the beginning of the 19th century, manufactures of the porcelain de Paris were very flourishing, from 1820 their number decreased and many provincial manufactures depots were put under the term “porcelain de Paris”. Indeed, the pieces, manufactured in province, were often decorated in Paris, permitting to save this name despite the increase of the production. A certain confusion is possible; indeed it also exists an eponymous manufacture named Manufacture of the Porcelain de Paris founded in 1829 by Jean-Marx Clauss. It had a similar production with stylistic evolutions as the general production of the porcelain de Paris and today yet exists, while its activity is now turned to porcelain watchmaking and jewellery. Source: R. de Plinval de Guillebon, Faïence et porcelaine de Paris. XVIIIe -XIXe, 1995, Editions Faton.
Paire de petites jarres carrées couvertes en porcelaine de Paris. Ornées de bouquets de fleurs et de feuilles d'acanthe sur chaque angle intérieur. Couvercle pyramidal percé en son centre. Dessus en forme de rampe dorée. Elle repose sur quatre pieds à rinceaux feuillagés. Œuvre réalisée au milieu du XIXe siècle. Dimensions : H 17 x L 13 x P 13.
Avec la découverte du kaolin à Saint-Yrieix en 1768, la fabrication de la porcelaine s'est développée à Paris avec la création de nombreux fabricants de porcelaine dure. Ils sont placés sous le patronage de personnalités princières comme le comte de Provence pour la manufacture de Clignancourt ou la reine Marie-Antoinette pour la manufacture de la rue Thiroux et sont placés sous le nom de "Porcelaine de Paris". Au XVIIIe siècle, la fabrication de cette porcelaine s'est développée en trois catégories : pièces de table, objets de toilette et objets d'ornement ; dans une évolution stylistique qui s'est adaptée au fil du temps aux nouvelles tendances des arts décoratifs. Le décor floral dominait la production de la porcelaine de Paris, parfois mélangé à des fruits et des fioritures de feuillage. Puis, de plus en plus, les sujets se sont diversifiés avec des animaux, des personnages, des paysages, des chinoiseries. Les fonds colorés étaient parfois bordés d'une frise dorée ou servaient à mettre en valeur un décor polychrome. Enfin, deux autres procédés sont largement utilisés et connaissent un grand succès : les nuances et la dorure. Si le décor caractéristique du premier tiers du XIXe siècle était le décor doré sur fond coloré sur les pièces les plus riches ou entièrement doublé de dorure (intérieur et extérieur de la pièce), la production du milieu et du dernier siècle s'est industrialisée et a particulièrement apprécié la copie des styles anciens, souvent mélangés entre eux. Parallèlement, si au début du XIXe siècle, les manufactures de porcelaine de Paris étaient très florissantes, à partir de 1820 leur nombre a diminué et de nombreux dépôts de manufactures de province ont été placés sous le vocable "porcelaine de Paris". En effet, les pièces, fabriquées en province, étaient souvent décorées à Paris, ce qui a permis de conserver cette appellation malgré l'augmentation de la production. Une certaine confusion est possible ; en effet il existe aussi une manufacture éponyme nommée Manufacture de la Porcelaine de Paris fondée en 1829 par Jean-Marx Clauss. Elle avait une production similaire à la production générale de la porcelaine de Paris avec des évolutions stylistiques et existe encore aujourd'hui, alors que son activité est désormais tournée vers l'horlogerie et la bijouterie en porcelaine. Source : R. de Plinval de Guillebon, Faïence et porcelaine de Paris. XVIIIe -XIXe, 1995, Editions Faton.
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