This is an absolutely fabulous antique French "Japonesque" ormolu mounted porcelain tripod dish, late 19th century in date. It bears the signature of Louis-Pierre Malpass, one of the most important porcelain painters of his time. Beautifully hand painted with a central panel depicting a Japanese man wearing a conical straw hat with two swords in his belt. The panel painted on an ornately decorated cream ground with a Bleu Celeste border and decorative gilded highlights. The stunning ormolu mount decorated in relief with birds, butterflies and foliage, with pierced oriental style handles and riased on claw feet Condition: In really excellent condition, with no chips, cracks or repairs, please see photos for confirmation. Dimensions in cm: Height 12 x width 50 x depth 40 Dimensions in inches: Height 4.7 x width 19.7 x depth 15.7 Pierre Louis Malpass is a parisian porcelain painter, known in the 1870s. His studio was located at 16 rue Pierre Levé in Paris. He also worked in the workshop of Paul Blot (successor of Feuillet) at 3 rue de la Paix in the late 19th century. A porcelain painting after the painting by Jacques-Louis David, "Le Sacre", realized by Malpass is kept to Chateau de Malmaison and Bois-Préau. Ormolu (from French 'or moulu', signifying ground or pounded gold) is an 18th century English term for applying finely ground, high-carat gold in a mercury amalgam to an object of bronze. The mercury is driven off in a kiln leaving behind a gold-coloured veneer known as 'gilt bronze'. The manufacture of true ormolu employs a process known as mercury-gilding or fire-gilding, in which a solution of nitrate of mercury is applied to a piece of copper, brass, or bronze, followed by the application of an amalgam of gold and mercury. The item was then exposed to extreme heat until the mercury burned off and the gold remained, adhered to the metal object. After circa 1830 because legislation had outlawed the use of mercury other techniques were used instead. Electroplating is the most common modern technique. Ormolu techniques are essentially the same as those used on silver, to produce silver-gilt.
Il s'agit d'un fabuleux plat tripode en porcelaine française "japonaise" monté en bronze doré, datant de la fin du XIXe siècle. Il porte la signature de Louis-Pierre Malpass, l'un des plus importants peintres sur porcelaine de son époque. Magnifiquement peint à la main, le panneau central représente un Japonais portant un chapeau de paille conique et deux épées à la ceinture. Le panneau est peint sur un fond crème orné d'une bordure bleu céleste et de rehauts décoratifs dorés. L'étonnante monture en bronze doré décorée en relief d'oiseaux, de papillons et de feuillages, avec des poignées percées de style oriental et des pieds en griffe : En très bon état, sans éclats, fissures ou réparations, veuillez voir les photos pour confirmation. Dimensions en cm : Hauteur 12 x largeur 50 x profondeur 40 Dimensions en pouces : Hauteur 4,7 x largeur 19,7 x profondeur 15,7 Pierre Louis Malpass est un peintre sur porcelaine parisien, connu dans les années 1870. Son atelier était situé au 16 rue Pierre Levé à Paris. Il a également travaillé dans l'atelier de Paul Blot (successeur de Feuillet) au 3 rue de la Paix à la fin du 19ème siècle. Un tableau en porcelaine d'après le tableau de Jacques-Louis David, "Le Sacre", réalisé par Malpass est conservé au Château de Malmaison et à Bois-Préau. Ormolu (du français "ou moulu", signifiant or moulu ou pilé) est un terme anglais du 18e siècle désignant l'application d'or finement moulu à haute teneur en carats dans un amalgame de mercure sur un objet en bronze. Le mercure est éliminé dans un four, laissant derrière lui un placage de couleur dorée appelé "bronze doré". La fabrication du véritable ormolu fait appel à un procédé connu sous le nom de dorure au mercure ou dorure au feu, dans lequel une solution de nitrate de mercure est appliquée sur une pièce de cuivre, de laiton ou de bronze, suivie de l'application d'un amalgame d'or et de mercure. L'objet est ensuite exposé à une chaleur extrême jusqu'à ce que le mercure brûle et que l'or reste, collé à l'objet métallique. Après 1830 environ, la législation ayant interdit l'utilisation du mercure, d'autres techniques ont été utilisées. La galvanoplastie est la technique moderne la plus courante. Les techniques de l'ormolu sont essentiellement les mêmes que celles utilisées sur l'argent, pour produire le vermeil.
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