Blue-grey, relief moulded, smear glazed, stoneware jug. Globular body with cylindrical neck and projecting lip, decorated in relief and moulded in two parts. Applied, hand-modelled handle in the form of a twisted branch or vine. On the neck, the Royal Arms and Prince of Wales's Feathers, each twice, above a ribbon impressed with the words 'IRELAND WALES ENGLAND SCOTLAND'. On the body, below each country name its coat of arms, each within a quatrefoil, beaded outline and separated by a shamrock, leek, rose and thistle and two ‘ER’ monograms, all crowned. The outside is smear-glazed, the interior fully glazed and shiny. There is a narrow footring and the underside is recessed and smear-glazed. The pewter cover is hinged and has a small foliated thumbpiece.
Inscription; on neck; impressed; IRELAND / WALES / ENGLAND / SCOTLAND
mark; underside of base; relief moulded with body; ALBION 24 COBRIDGE WB; Impressed into circular band surrounding diamond-shaped patent registration mark for 14 October 1863; '24' indicates size; factory mark in use from before 1863 until c.1875
mark; underside of base, near rim; impressed stamp; W.W.
Collector's note:
William Brownfield (d.1873), operating in partnership from 1837 and under his sole name from 1850, was one of the most prolific producers of relief moulded jugs. Between 1851 and 1883, the business registered 27 jug designs, noted by Jewitt in 1878 as ‘a speciality of this firm and remarkably good’; some of these were decorated with enamels.
This jug commemorates the marriage of Edward, Prince of Wales to Princess Alexandra of Schleswig-Holstein, which took place on 10 March 1863 in St George's Chapel, Windsor. The jug was produced both with and without a cover and in different stoneware colors, including blue; it seems to have sold well as it was still offered in the firm’s catalogue, circa 1876. Relief moulded jugs were popular in mid-19th century homes, where they were used for water, beer milk and other liquids which might now be kept in bottles, cans or plastic jars. The smear-glazing makes the most of the way that color-stained clays show off crisply-moulded ornament, whilst the stoneware is sufficiently durable for everyday use.
Pichet en grès bleu-gris, moulé en relief, émaillé par frottement. Corps globulaire à col cylindrique et lèvre saillante, décoré en relief et moulé en deux parties. Anse appliquée, modelée à la main, en forme de branche ou de vigne tordue. Sur le col, les armoiries royales et les plumes du prince de Galles, chacune à deux reprises, au-dessus d'un ruban portant les mots "IRELAND WALES ENGLAND SCOTLAND". Sur le corps, en dessous de chaque nom de pays, les armoiries sont entourées d'un quadrilobe perlé et séparées par un trèfle, un poireau, une rose et un chardon et deux monogrammes "ER", le tout couronné. L'extérieur est vitré, l'intérieur est entièrement vitré et brillant. La face inférieure est en retrait et vitrée par frottement. Le couvercle en étain est à charnière et comporte un petit pouce folié.
Inscription ; sur le cou ; impression ; IRLANDE / PAYS DE GALLES / ANGLETERRE / ECOSSE
marque ; dessous de la base ; relief moulé avec le corps ; ALBION 24 COBRIDGE WB ; impression dans une bande circulaire entourant un diamant marque de brevet pour le 14 octobre 1863 ; "24" indique la taille ; marque d'usine en usage avant 1863 jusqu'à environ 1875
marque ; dessous de la base, près du bord ; timbre imprimé ; W.W.
Note de collection
William Brownfield (d.1873), opérant en partenariat à partir de 1837 et sous son seul nom à partir de 1850, était l'un des producteurs les plus prolifiques de cruches moulées en relief. Entre 1851 et 1883, l'entreprise a enregistré 27 modèles de cruches, que Jewitt a notées en 1878 comme "une spécialité de cette entreprise et remarquablement bonnes" ; certaines d'entre elles étaient décorées avec des émaux.
Cette cruche commémore le mariage d'Edward, prince de Galles, avec la princesse Alexandra du Schleswig-Holstein, qui a eu lieu le 10 mars 1863 à la chapelle St George de Windsor. La cruche a été produite avec et sans couvercle et dans différentes couleurs de grès, dont le bleu ; elle semble s'être bien vendue car elle était encore proposée dans le catalogue de la firme, vers 1876. Les cruches moulées en relief étaient populaires dans les maisons du milieu du XIXe siècle, où elles étaient utilisées pour l'eau, le lait de bière et d'autres liquides qui pouvaient maintenant être conservés dans des bouteilles, des boîtes ou des bocaux en plastique. L'émaillage par frottis tire le meilleur parti de la façon dont les argiles colorées mettent en valeur les ornements moulés en relief, tandis que le grès est suffisamment durable pour un usage quotidien.
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