An original early 19th-century watercolour painting, Possibly Charles Raymond Chabrillac, Peasants of the French Revolution.A sensitively drawn and thought-provoking image, possibly by the French artist Charles Raymond Chabrillac (b.1804). The narrative of the scene is ambiguous, but the figures are clearly members of the peasant class—the largest socio-economic group in France until the mid-20th century.Charles Raymond Chabrillac was active in Paris from the 1820s onwards. He was a pupil of Guillaume Guillon Lethiere and attended the Salon de Paris for various periods between 1833 and 1842. His most well-known paintings are a series of portraits of some of the protagonists of the French Revolution.Whilst this is neither a scene of peasant revolt nor Napoleonic battle, there are overtones of both in this quiet composition. The peasant farmers, members of the Third Estate, played a major role in starting the French Revolution in 1789, having increasingly suffered under heavy taxation, rising food prices, poor harvests and unfairness of the feudal system. The male figure to the left is evidently a working man, who—significantly—wears the baggy long trousers of the sans-culottes—the working class Revolutionaries who pitted themselves against the fashionable silk knee-breech-wearing nobility and bourgeoisie. The generally brown/black palette of the drawing is accented with touches of bright blue and red bodycolour, colours of the Revolution.The mood of the painting is one of watching and waiting. The composition emphatically sets light against dark. The male figure looks out through the heavy stone archway to a vista of luminous sky: contemplating, perhaps, what is to come and what has been before. Whilst the Revolution brought abolition of the feudal system and fairer distribution of taxes, hardship continued for the peasant class in many ways. Mass conscription, the levée en masse, during the Napoleonic wars would result in the death of hundreds of thousands of their sons across Europe—battling to defend the new state that their revolution had created.Provenance: from the Collection of Dr E.M. Brett of Hampstead. Abbott & Holder, 30 Museum Street, WC1A 1LH.In watercolour with charcoal and bodycolour.All artworks come with a Certificate of Authenticity and—if it is a collection artwork—its accompanying collection text or artist biography. Signed: No. Inscribed: Inscribed verso 'Chabrillac' and other indistinct inscription. Height: 17.3cm (6.8″) Width: 13.7cm (5.4″) Condition: The paper has suffered some abrasion to the corners on the verso, causing slight thinning, especially to the lower right corner, where there is minor creasing and historic repair. Slight wear to the outer edges of the sheet. There is minor creasing to the paper in the centre, only visible in raking light. Please see photos for detail. Presented: Laid down onto backing card with wash line and window cut verso, hinged onto cream mount (28.1 x 24.5cm). with separate accompanying historic dealer’s label. Unframed.
Une aquarelle originale du début du 19e siècle, probablement de Charles Raymond Chabrillac, Les paysans de la Révolution française. Une image au dessin sensible qui donne à réfléchir, probablement de l'artiste français Charles Raymond Chabrillac (né en 1804). La narration de la scène est ambiguë, mais les personnages sont clairement des membres de la classe paysanne - le groupe socio-économique le plus important en France jusqu'au milieu du XXe siècle.Charles Raymond Chabrillac a été actif à Paris à partir des années 1820. Il a été l'élève de Guillaume Guillon Lethiere et a participé au Salon de Paris pendant plusieurs périodes entre 1833 et 1842. Ses tableaux les plus connus sont une série de portraits de certains des protagonistes de la Révolution française. Bien qu'il ne s'agisse ni d'une scène de révolte paysanne ni d'une bataille napoléonienne, cette composition tranquille a des accents des deux. Les paysans, membres du tiers état, ont joué un rôle majeur dans le déclenchement de la Révolution française en 1789, car ils souffraient de plus en plus de la lourdeur des impôts, de la hausse des prix des denrées alimentaires, des mauvaises récoltes et de l'injustice du système féodal. Le personnage masculin à gauche est manifestement un ouvrier, qui porte - de manière significative - les pantalons longs amples des sans-culottes - les révolutionnaires de la classe ouvrière qui se sont opposés à la noblesse et à la bourgeoisie portant des culottes de soie à la mode. La palette brune et noire du dessin est accentuée par des touches de bleu et de rouge vif, couleurs de la Révolution. L'atmosphère du tableau est celle de l'observation et de l'attente. La composition oppose énergiquement la lumière à l'obscurité. La composition oppose avec force la lumière à l'obscurité. La figure masculine regarde à travers la lourde arche de pierre vers une vue du ciel lumineuse : elle contemple peut-être ce qui est à venir et ce qui a été fait auparavant. Bien que la Révolution ait entraîné l'abolition du système féodal et une distribution plus équitable des impôts, la classe paysanne a continué à souffrir de nombreuses façons. La conscription en masse, la levée en masse, pendant les guerres napoléoniennes, entraînera la mort de centaines de milliers de leurs fils à travers l'Europe, qui se battront pour défendre le nouvel État que leur révolution a créé.Provenance : de la collection du Dr E.M. Brett de Hampstead. Toutes les œuvres d'art sont accompagnées d'un certificat d'authenticité et, s'il s'agit d'une œuvre de collection, du texte de collection ou de la biographie de l'artiste qui l'accompagne. Signé : Non. Inscrit : Inscription au verso 'Chabrillac' et autre inscription indistincte. Hauteur : 17,3cm (6,8″) Largeur : 13,7cm (5,4″) État : Le papier a subi une certaine abrasion aux coins du verso, causant un léger amincissement, en particulier au coin inférieur droit, où il y a un pliage mineur et une réparation historique. Légère usure des bords extérieurs de la feuille. Il y a un léger froissement du papier au centre, visible uniquement en lumière rasante. Veuillez voir les photos pour plus de détails. Présenté : Posé sur une carte de fond avec ligne de lavis et fenêtre coupée au verso, articulé sur un support crème (28.1 x 24.5cm). avec une étiquette de marchand historique séparée. Non encadré.
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