Short stem of swirling asymmetrical rococo form with shell and foliate decoration over a slightly domed base of moving rounded triangular form with shell, rocaille and sunburst decoration. Correspondingly shaped candle spout with removable wax plate. Beautiful chasing, original gilding with matte and polished areas. The backs of the wax plates with unidentified stamp "CC". The form is inspired by the designs of the important French draftsman, designer and goldsmith and "Dessinateur du Cabinet du Roi" Juste-Aurele Meissonnier (Turin 1695-1750 Paris) who made a decisive contribution to the development of the Louis XV style, French: "style pittoresque" in the 18th century: Meissonnier broke with all previously known forms and design principles and abandoned the symmetrical construction of furniture and objects in favor of a naturally moving asymmetry. In 1755, it was written about him: "Meissonnier began to destroy all the straight lines that had hitherto been common in the traditional manner; he twisted and blew up the friezes in all ways; [...] . Condition: good, signs of age and wear, partial gold abrasion
Tige courte de forme rococo asymétrique tourbillonnante à décor de coquilles et de feuillages sur une base légèrement bombée de forme triangulaire arrondie mobile à décor de coquilles, de rocailles et d'éclats de soleil. Bec de bougie de forme correspondante avec plaque à cire amovible. Belle ciselure, dorure d'origine avec des zones mates et polies. Le dos des plaques de cire porte un cachet non identifié "CC". La forme s'inspire des dessins de l'important dessinateur, concepteur et orfèvre français et "Dessinateur du Cabinet du Roi" Juste-Aurele Meissonnier (Turin 1695-1750 Paris) qui a apporté une contribution décisive au développement du style Louis XV, français : "style pittoresque" au 18ème siècle : Meissonnier a rompu avec toutes les formes et tous les principes de conception connus jusqu'alors et a abandonné la construction symétrique des meubles et des objets au profit d'une asymétrie naturellement mobile. En 1755, on écrivait à son sujet : " Meissonnier commença à détruire toutes les lignes droites qui avaient été jusqu'alors communes à la manière traditionnelle ; il tordit et fit sauter les frises de toutes les manières ; [...] . État : bon, signes d'âge et d'usure, abrasion partielle de l'or
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