Peter Kogler, “Ants” on blue ground, 1995, silkscreen on canvas – unique piece, signed and dated Since the early 1980s, the internationally successful artist Peter Kogler has been engaged with the (at that time) upcoming new technologies. In 1997 he took charge of the “New Media” class at the Academy of Fine Arts in Vienna and subsequently developed impressive installations dealing with the advancing technologies. Ants are one of Peter Kogler’s recurring motifs. Thus, Rainer Fuchs writes about the ant motif in Kogler’s oeuvre: “Because of its symmetrical body shape and its ability to build and use labyrinths as orientation and working systems, the ant therefore seemed to Peter Kogler to be an ideal motif.” Peter Kogler took advantage of technological possibilities that were still new back in the 1980s, processing his motifs digitally and implementing them with traditional, analog means, like this unique silkscreen on canvas from 1995. As in the larger pieces with the characteristic ant motif, Kogler lines up the insects in a repetitive manner. On this small format, which appears to be a cut out, the viewer gets almost the impression that the animals are moving in and out of the picture in an orderly fashion. with their pixelated look the magnified ants also refer to the artist’s preferred medium . On the blue background, the motif unfolds powerfully and appears almost in a pop-art style. on reverse signed and dated “Peter Kogler 1995”
Peter Kogler, "Ants" on blue ground, 1995, sérigraphie sur toile - pièce unique, signée et datée Depuis le début des années 1980, l'artiste Peter Kogler, qui connaît un succès international, s'intéresse aux nouvelles technologies (à l'époque). En 1997, il a pris en charge le cours de "nouveaux médias" à l'Académie des Beaux-Arts de Vienne et a ensuite développé des installations impressionnantes traitant des technologies en progrès. Les fourmis sont l'un des motifs récurrents de Peter Kogler. Ainsi, Rainer Fuchs écrit à propos du motif de la fourmi dans l'œuvre de Kogler : "En raison de la forme symétrique de son corps et de sa capacité à construire et à utiliser des labyrinthes comme systèmes d'orientation et de travail, la fourmi est donc apparue à Peter Kogler comme un motif idéal." Peter Kogler a profité des possibilités technologiques encore nouvelles dans les années 1980, traitant ses motifs numériquement et les mettant en œuvre avec des moyens traditionnels, analogiques, comme cette sérigraphie unique sur toile de 1995. Comme dans les pièces plus grandes avec le motif caractéristique de la fourmi, Kogler aligne les insectes de manière répétitive. Sur ce petit format, qui semble être une découpe, le spectateur a presque l'impression que les animaux entrent et sortent de l'image de manière ordonnée. Avec leur aspect pixelisé, les fourmis agrandies font également référence au support préféré de l'artiste. Sur le fond bleu, le motif se déploie puissamment et apparaît presque dans un style pop-art. au verso, signé et daté "Peter Kogler 1995"
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