Oil on canvas.
'A warm atmosphere and amber light welcome the narrative of the Adoration of the Shepherds. Placed in the humble manger full of straw, on white and humble cloths, Jesus receives the homage of the simple, of three shepherds who kneel before him bringing rural gifts. Mary stands out in the center, behind the Holy Child, she alone dressed in red and blue; she emerges from all the figures around her, characterized by dark clothes and low, earthy tones, but still warmed by that supernatural light that floods the stable in Bethlehem. So it is for St. Joseph, the only upright figure, placed behind the Virgin, the confident look turned to heaven, while he is crowned by angels and cherubs just descended from heaven' (dr. Giuseppe Sava).
From the expertise of Dr. Giuseppe Sava, the painting can be placed in the Venetian area of the late Baroque period: in particular we find in it the personality of Bartolomeo Litterini, a less known Venetian artist of that period.
We find in our work that organic and thoughtful constructive system - and clearly visible in works of the same subject of certain attribution - typical of Litterini, which he also used to lighten by alternating the solemn immobility of the central figures with a concrete search for reality and with the gaiety of the little angels suspended on the clouds, often in reckless poses.
Restored and retouched, the painting is presented in a stylish frame.
E 'attached the rich and complete attributive card of Dr. Giuseppe Sava.
Huile sur toile.
Une atmosphère chaleureuse et une lumière ambrée accueillent le récit de l'Adoration des bergers. Déposé dans l'humble mangeoire pleine de paille, sur des linges blancs et humbles, Jésus reçoit l'hommage des simples, de trois bergers qui s'agenouillent devant lui en apportant des cadeaux champêtres. Marie se détache au centre, derrière le Saint Enfant, elle seule vêtue de rouge et de bleu ; elle émerge de toutes les figures qui l'entourent, caractérisées par des vêtements sombres et des tons bas et terreux, mais toujours réchauffées par cette lumière surnaturelle qui inonde l'étable de Bethléem. Il en va de même pour saint Joseph, seul personnage debout, placé derrière la Vierge, le regard confiant tourné vers le ciel, tandis qu'il est couronné par des anges et des chérubins tout juste descendus du ciel" (dr. Giuseppe Sava).
D'après l'expertise du Dr. Giuseppe Sava, le tableau peut être placé dans l'aire vénitienne de la fin de la période baroque : on y retrouve notamment la personnalité de Bartolomeo Litterini, un artiste vénitien moins connu de cette période.
On retrouve dans notre œuvre ce système constructif organique et réfléchi - et bien visible dans les œuvres du même sujet d'attribution certaine - typique de Litterini, qu'il a également utilisé pour alléger en alternant l'immobilité solennelle des figures centrales avec une recherche concrète de la réalité et avec la gaieté des petits anges suspendus sur les nuages, souvent dans des poses téméraires
Restauré et retouché, le tableau est présenté dans un cadre élégant.
E 'joint la carte attributive riche et complète du Dr. Giuseppe Sava.
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