Primitive Symbolist Painting by Enrico Prometti 1945 - 2009 Italy Mid-Century c1950-1960 signed in pencil Known for his African inspired Primitive Symbolist Abstract Art Provenance from the estate of Italian designer and Architect Renato Magri friend and contemporary of Gian Carrozi and Vico Magistretti architect and designer.
We are listing another painting from the house by Prometti separately Enrico’s encounter with Africa happened long before he set foot there when, as a teenager, he witnessed the magic of certain artefacts, and with his first figurative experiments recycling waste material. This gave rise to his first conceptual reflections on the analogies between cultures: the West, caught in the whirlpool of exasperating and continuous production, can no longer manage to think of recycling as a condition for a balanced ecosystem, but only as a déjà vu revival dictated by fashion. Prometti’s productions have silently pursued this ecology of art for decades, and its message is all too topical nowadays. Enrico loved to define himself ironically as an old man who stays young through creative play, but this playful artistic activity concealed an anthropological dimension, a quest for the origins of form and art-making. This symbolic investigation lived in unison with, and was fed by, the interaction with “primitive” arts, inexhaustible fonts of inspiration and studio practice. He made countless trips to Africa, marked by adventure, encounters with landscapes, cultures, colours and sounds. He had witnessed a great deal of this variegated world, an inventory of mankind in transformation, one foot in the painful past and another in the global future around the corner. Amongst the many African peoples, that which Enrico visited most often was the by now well known Dogon, with their complex symbolism and archaic cosmogony that never ceases to amaze. Enrico Prometti, born Bergamo Italy 1945 - 2009 From 1959 until 1965 studied at “G. Carrara” Academy of Fine Arts in Bergamo. Personal exhibitions of painting, sculpture and woodcuts in private and public galleries in Bergamo, Milan, Lodi, Ferrara, Olbia. Collective exhibitions in Italy and abroad, including two personal exhibitions in New York in 1996. Long journeys in Indonesia, Sumatra, Papua and, especially, West Africa.
Peinture primitive symboliste d'Enrico Prometti 1945 - 2009 Italie Milieu du siècle c1950-1960 signée au crayon Connu pour son art abstrait primitif symboliste d'inspiration africaine Provenance de la succession du designer et architecte italien Renato Magri ami et contemporain de Gian Carrozi et Vico Magistretti architecte et designer
La rencontre d'Enrico avec l'Afrique s'est produite bien avant qu'il n'y mette les pieds, lorsque, adolescent, il a été témoin de la magie de certains artefacts et de ses premières expériences figuratives de recyclage de déchets. C'est ainsi que sont nées ses premières réflexions conceptuelles sur les analogies entre les cultures : l'Occident, pris dans le tourbillon d'une production exaspérante et continue, ne parvient plus à penser le recyclage comme une condition pour un écosystème équilibré, mais seulement comme un revival déjà vu dicté par la mode. Les productions de Prometti poursuivent silencieusement cette écologie de l'art depuis des décennies, et son message n'est que trop d'actualité aujourd'hui. Enrico aimait se définir ironiquement comme un vieil homme qui reste jeune grâce au jeu créatif, mais cette activité artistique ludique cachait une dimension anthropologique, une quête des origines de la forme et de la création artistique. Cette investigation symbolique vivait à l'unisson et se nourrissait de l'interaction avec les arts "primitifs", sources inépuisables d'inspiration et de pratique d'atelier. Il a effectué d'innombrables voyages en Afrique, marqués par l'aventure, la rencontre avec des paysages, des cultures, des couleurs et des sons. Il a été le témoin d'une grande partie de ce monde bigarré, un inventaire de l'humanité en transformation, un pied dans le passé douloureux et un autre dans l'avenir global qui s'annonce. Parmi les nombreux peuples africains, celui qu'Enrico a visité le plus souvent est celui des Dogons, désormais bien connu, avec son symbolisme complexe et sa cosmogonie archaïque qui ne cesse de surprendre. Enrico Prometti, né à Bergame Italie 1945 - 2009 De 1959 à 1965, il a étudié à l'Académie des Beaux-Arts "G. Carrara" de Bergame. Expositions personnelles de peinture, sculpture et gravures sur bois dans des galeries privées et publiques à Bergame, Milan, Lodi, Ferrare, Olbia. Expositions collectives en Italie et à l'étranger, dont deux expositions personnelles à New York en 1996. Longs voyages en Indonésie, à Sumatra, en Papouasie et, surtout, en Afrique occidentale.
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