This scarce Postwar desk lamp was designed in 1946 by A.B. Read for Troughton and Young. The “Versalite” range was first shown at the 'Design at Work' exhibition in 1948 and then went on to be widely used throughout the interior decor scheme in the Royal Festival Hall at the 1951 Festival of Britain.
The desk lamp has an adjustable aluminium shade, which has a line of perforations at the rim and a star shaped pattern cut out of the crest of the dome. The angular brass arm is also adjustable, and sits in a ball and socket joint on a brass base. There is evidence to suggest the shade is not wearing its original paint, as it’s slightly paler than the original enamel on the base. Overall in wonderful period condition with an attractive patina. Professionally rewired in 3-core antique brown braided cable.
Measurements: 55cm H x 21cm W x 35cm D. Base 17cm diameter, shade 23.5cm diameter, weight 2.5kg
Courtesy of the V&A:
A.B. Read, RDI, ARCA, FSIA studied metalwork at the Royal College of Art 1919-1923. His interest in Walter Gropius's work led him to visit the Bauhaus. After working with the French lighting firm of Bagnés, 1924-25, he became consultant designer and director of Troughton and Young, where he gained a reputation as a pioneer in the design of light fittings. He was also later retained as a designer by the Carter, Stabler and Adams Ltd (Poole Pottery). Working with many architects of the Modern Movement in the 1920s and 1930s, he did much to alter the character of interior lighting.
Cette rare lampe de bureau d'après-guerre a été conçue en 1946 par A.B. Read pour Troughton and Young. La gamme "Versalite" a été présentée pour la première fois lors de l'exposition "Design at Work" en 1948 et a ensuite été largement utilisée dans la décoration intérieure du Royal Festival Hall lors du Festival of Britain de 1951.
La lampe de bureau est dotée d'un abat-jour réglable en aluminium, avec une ligne de perforations sur le bord et un motif en forme d'étoile découpé dans la crête du dôme. Le bras angulaire en laiton est également réglable et repose sur une articulation à rotule sur une base en laiton. Des indices suggèrent que l'abat-jour ne porte pas sa peinture d'origine, car elle est légèrement plus pâle que l'émail d'origine sur la base. Dans l'ensemble, il est en très bon état et présente une patine attrayante. Le câblage a été refait par un professionnel avec un câble tressé à trois fils de couleur marron antique.
Dimensions : 55cm H x 21cm L x 35cm P. Base 17 cm de diamètre, abat-jour 23,5 cm de diamètre, poids 2,5 kg
Avec l'aimable autorisation du V&A :
A.B. Read, RDI, ARCA, FSIA a étudié la métallurgie au Royal College of Art de 1919 à 1923. Son intérêt pour le travail de Walter Gropius l'amène à visiter le Bauhaus. Après avoir travaillé avec la société française d'éclairage Bagnés, 1924-25, il est devenu consultant en design et directeur de Troughton and Young, où il a acquis une réputation de pionnier dans la conception de luminaires. Plus tard, la société Carter, Stabler and Adams Ltd (Poole Pottery) a fait appel à lui en tant que designer. Travaillant avec de nombreux architectes du mouvement moderne dans les années 1920 et 1930, il a beaucoup contribué à modifier le caractère de l'éclairage intérieur.
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