A fabulous Chinese Taotie* bronze urn table lamp. Also known as Pagoda (which it is not).
The lampshade depicts the roof of a Chinese Temple.
Height of the lampfoot: 36 cm
* Taotie (plural taoties or taotie) A motif depicting a gluttonous ogre, commonly found on Chinese ritual bronze vessels from the Shang and Zhou Dynasty.
Short history;
"Decorations of bronze vessels with zoomorphical Taotie masks, clouds and spirals. Various simple bands from the early Shang period, called "branching-tailed mask", meaning that the two sides of the vessel show the "animal" from the left and the right separately, resulting in "two tails"- for instants.
Ritual bronze vessels (qingtongqi) played an important part in ceremonies of the upper class of the Shang society. In Anyang, Henan, the seat of the late Shang kings (Anyang period, 1250–1050 BCE), more than 800 bronze vessels were discovered, half of which were found in the tomb of Queen Fu Hao which was excavated in 1976. One might imagine how many vessels were taken away by robbers looting the tombs of the Shang kings of Anyang. The huge number of mould pieces found in a workshop of the Anyang site is a testimony for the large-scale production of bronze vessels for the need of the royal house and the princely lineages. "
These kinds of lamps were "composed" (bronze vessel, wood, wired, steel parts and shade(d)) to a lamp between 1920 - 1940 mostly in America.
Very good condition with original lampshade.
Une fabuleuse lampe de table chinoise Taotie* à urne en bronze. Aussi connue sous le nom de Pagode (ce qu'elle n'est pas).
L'abat-jour représente le toit d'un temple chinois.
Hauteur du pied de lampe : 36 cm
* Taotie (pluriel taoties ou taotie) Motif représentant un ogre glouton, que l'on trouve couramment sur les récipients rituels chinois en bronze des dynasties Shang et Zhou.
Petite histoire ;
"Décorations de récipients en bronze avec des masques taotie zoomorphes, des nuages et des spirales. Diverses bandes simples du début de la période Shang, appelées "masque à queue ramifiée", ce qui signifie que les deux côtés du récipient montrent l'"animal" de gauche et de droite séparément, ce qui donne "deux queues" - par instants.
Les récipients rituels en bronze (qingtongqi) jouaient un rôle important dans les cérémonies de la classe supérieure de la société Shang. À Anyang, dans le Henan, siège des derniers rois Shang (période Anyang, 1250-1050 avant notre ère), plus de 800 récipients en bronze ont été découverts, dont la moitié dans la tombe de la reine Fu Hao, fouillée en 1976. On peut imaginer combien de récipients ont été emportés par les voleurs qui pillaient les tombes des rois Shang d'Anyang. Le grand nombre de pièces de moule trouvées dans un atelier du site d'Anyang témoigne de la production à grande échelle de récipients en bronze pour les besoins de la maison royale et des lignées princières. "
Ces types de lampes ont été "composés" (récipient en bronze, bois, câblés, pièces en acier et abat-jour(d)) pour former une lampe entre 1920 et 1940, principalement en Amérique.
Très bon état avec abat-jour d'origine.
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