Johann Gottfried Schadow (1764 Berlin - 1850 ibid.): Sitting young woman, c. 1784, EtchingTechnique: Etching on PaperDate: c. 1784Description: Whether Johann Gottfried Schadow really depicted his first wife Marianne Devidels in this wonderful etched miniature remains an open question to this day, even though it seems obvious. Schadow had met the woman five years his senior in Henriette Herz's Berlin salon. Expecting a scandal due to a title copy he had contributed to a satirical novel and for personal reasons, Schadow fled with Devidel in 1785. With stops in Dresden and Vienna and sojourns in Venice and Florence, the couple finally reached Rome. Here Schadow converted to Catholicism and married Devidel, a Jewish woman who had been baptised a Catholic, in the same year. The portrait, borne of touching intimacy, concentrates entirely on the modulation of materiality through various cross-hatchings. However, these are used very cautiously and sparingly, so that a spontaneous, fleeting character pervades the sheet. The face, sketched in only a few short strokes, seems to have been captured in a sudden turn, along with a certain blurring of movement. Even though Schadow does not place the seemingly furtive observation at the centre of the depiction here, as Chodowiecki did, he succeeds in achieving an immediacy in this sheet which, in its unaffected depiction copied from life, not only makes the intimacy of the scene shown clear, but also leads to an intimacy between the viewer and the work of art.Keywords: 18th century, Classicism, People, Germany, Size: 10,1 cm x 7,7 cm (4 x 3 in), Depiction: 6,6 cm x 4,4 cm (2,6 x 1,7 in)Condition: Good condition. Age-appropriate.
Johann Gottfried Schadow (1764 Berlin - 1850 ibid.) : Jeune femme assise, v. 1784, Eau-forteTechnique : Eau-forte sur papierDate : c. 1784Description : La question de savoir si Johann Gottfried Schadow a réellement représenté sa première épouse Marianne Devidels dans cette magnifique miniature gravée à l'eau-forte reste ouverte à ce jour, même si cela semble évident. Schadow avait rencontré cette femme de cinq ans son aînée dans le salon berlinois d'Henriette Herz. S'attendant à un scandale en raison d'un exemplaire de titre qu'il avait fourni pour un roman satirique et pour des raisons personnelles, Schadow s'enfuit avec Devidel en 1785. Après des arrêts à Dresde et à Vienne et des séjours à Venise et à Florence, le couple arrive enfin à Rome. Schadow s'y convertit au catholicisme et épouse Devidel, une juive baptisée catholique, la même année. Le portrait, né d'une intimité touchante, se concentre entièrement sur la modulation de la matérialité à travers diverses hachures. Celles-ci sont toutefois utilisées avec beaucoup de précaution et de parcimonie, de sorte qu'un caractère spontané et fugace imprègne la feuille. Le visage, esquissé en quelques traits brefs, semble avoir été saisi dans un virage soudain, accompagné d'un certain flou de mouvement. Même si Schadow ne place pas ici l'observation apparemment furtive au centre de la représentation, comme l'a fait Chodowiecki, il réussit à obtenir une immédiateté dans cette feuille qui, dans sa représentation non affectée copiée sur le vif, non seulement rend claire l'intimité de la scène montrée, mais conduit également à une intimité entre le spectateur et l'œuvre d'art.Mots-clés : 18e siècle, Classicisme, Personnes, Allemagne, Taille : 10,1 cm x 7,7 cm (4 x 3 in), Représentation : 6,6 cm x 4,4 cm (2,6 x 1,7 in)Condition : Bon état. Adapté à l'âge.
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