This splendid lithograph Rue de l'hotel de Ville is part of the series of 20 prints dedicated to views of the city of Geneva, engraved by the Italian artist Antonio Fontanesi in 1854. The lithograph is applied on a cardboard. The state of preservation of the artwork is excellent. The signature is engraved on stone on the lower left. At the top of the paper, the inscription “Interieur de Geneve”, whilst at the bottom, just below the image, the inscription “JMP Pilet & Cougnard Editeurs Geneve”. Below, the writing “Rue de l'hotel de ville” is printed. Antonio Fontanesi (Reggio Emilia, 1818 - Turin, 1882) was an Italian painter, engraver, teacher, and soldier. He was one of the most important 19th-century Italian painters, though somewhat unknown. After fighting in the I Independence War, he moved to Geneva, where he met local painters that encouraged him to paint landscapes and to open to European artistic novelties. In Paris, he met Corot and Barbizon painters, whilst in London he was influenced by Turner’s and Constable’s works. He taught in Lucca, Turin, and then in Tokyo. His artworks are very suggestive, rich in lyricism and in melancholic, Romantic and, according to some scholars, Pre-Symbolist atmospheres. Fontanesi observed and studied natural reality to reach a deeper and more universal motive and to find, reflected, human feelings: for this reason, he is considered one of the most emblematic Italian Romantic painters of the European Romantic movement. He was also a fine draftsman and expert etcher: his etchings and lithographs, like in this case, are characterized by the same research on atmospheric values as in painting, with synthetic and essential light effects.
Cette splendide lithographie Rue de l'hôtel de Ville fait partie de la série de 20 estampes consacrées aux vues de la ville de Genève, gravées par l'artiste italien Antonio Fontanesi en 1854. La lithographie est appliquée sur un carton. L'état de conservation de l'œuvre est excellent. La signature est gravée sur la pierre en bas à gauche. En haut du papier, l'inscription "Interieur de Geneve", tandis qu'en bas, juste en dessous de l'image, l'inscription "JMP Pilet & Cougnard Editeurs Geneve". En dessous, l'inscription "Rue de l'hôtel de ville" est imprimée. Antonio Fontanesi (Reggio Emilia, 1818 - Turin, 1882) était un peintre, graveur, enseignant et soldat italien. Il était l'un des plus importants peintres italiens du XIXe siècle, bien que quelque peu inconnu. Après avoir combattu pendant la première guerre d'indépendance, il s'est installé à Genève, où il a rencontré des peintres locaux qui l'ont encouragé à peindre des paysages et à s'ouvrir aux nouveautés artistiques européennes. À Paris, il rencontre les peintres de Corot et Barbizon, tandis qu'à Londres, il est influencé par les œuvres de Turner et Constable. Il enseigne à Lucca, à Turin, puis à Tokyo. Ses œuvres sont très suggestives, riches en lyrisme et en atmosphères mélancoliques, romantiques et, selon certains spécialistes, pré-symbolistes. Fontanesi a observé et étudié la réalité naturelle pour atteindre un motif plus profond et plus universel et pour trouver, réfléchi, les sentiments humains : pour cette raison, il est considéré comme l'un des peintres italiens romantiques les plus emblématiques du mouvement romantique européen. Il était également un fin dessinateur et un graveur expert : ses gravures et lithographies, comme dans ce cas, sont caractérisées par la même recherche sur les valeurs atmosphériques que dans la peinture, avec des effets de lumière synthétiques et essentiels.
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