An original late 19th-century watercolour painting, Henry Robertson ARE, Hastings Beach.This wonderfully atmospheric watercolour shows fishing boats on the Stade beach at Hastings, with the East Cliff and distant pier silhouetted against the warm glow of the setting sun. The artist, Henry Robertson ARE (1848–1930), has layered impressionistic washes of colour, punctuated with gem-like bodycolour details in the orange-yellow sun, red fisherman's jumper and white breaking surf. The resulting image is one in which the activities of the fishing industry on the beach are in harmony with the glorious natural landscape around them.Hastings is one of Britain's oldest fishing ports and has boasted a very particular style of sustainable beach-launched fishing for over 1000 years. The boats are hauled onto the town's shingle beach, the Stade, after each fishing trip, so they are necessarily modest in size, and the resulting inshore fishing practices are ecologically sound. In the 19th century this was done with the assistance of horses and local net shops grew up around this small-scale enterprise.Many artists were drawn to Hastings in the 19th century, including J.M.W. Turner, William Henry Hunt, Samuel Prout, David Cox, William Collingwood and Peter de Wint.Henry Robertson lived at Hastings for a period, and also St Leonards-on-Sea, and he is known for his coastal subjects in watercolour. He also painted views on the East Anglian coast, having lived at Ipswich and Norwich.Robertson was a member of the Ipswich Fine Art Club 1883–98. In 1886 he became a member of the Royal Society of Painter-Etchers and exhibited at the Dudley Gallery; Manchester City Art Gallery; New Gallery; Royal Society of Painter-Etchers and Engravers 1885–98 and at the Royal Academy. He exhibited at Norfolk & Norwich Art Circle 1900–1908.In watercolour and bodycolour with graphite underdrawing and annotations.Presented in a delicate swept gilt frame with cream wash line mount. Image size: 17 x 23cm. Frame size: 35.5 x 42cm.Provenance: Canon Gallery, Petworth; with dealer's label verso and accompanying exhibition leaflet and copy sales invoice.Signed: No. Inscribed: No. Height: 35.5cm (14″) Width: 42cm (16.5″) Condition: In good condition for its age. There is a flattened oblique crease line at the lower left of the paper. Minor wear to the frame. Please see photos for detail. Presented: In a swept gilt frame (35.5 x 42cm).
Une aquarelle originale de la fin du 19ème siècle, Henry Robertson ARE, Hastings Beach Cette aquarelle merveilleusement atmosphérique montre des bateaux de pêche sur la plage du Stade à Hastings, avec la falaise de l'Est et la jetée lointaine se profilant contre la lueur chaude du soleil couchant. L'artiste, Henry Robertson ARE (1848-1930), a superposé des lavis de couleur impressionnistes, ponctués de détails de couleur corporelle semblables à des pierres précieuses dans le soleil jaune orangé, le pull rouge du pêcheur et le ressac blanc. L'image qui en résulte est une image dans laquelle les activités de l'industrie de la pêche sur la plage sont en harmonie avec le magnifique paysage naturel qui les entoure.Hastings est l'un des plus anciens ports de pêche de Grande-Bretagne et s'enorgueillit d'un style très particulier de pêche durable sur la plage depuis plus de 1000 ans. Les bateaux sont tirés sur la plage de galets de la ville, le Stade, après chaque sortie de pêche. Ils sont donc nécessairement de taille modeste, et les pratiques de pêche côtière qui en résultent sont écologiquement saines. Au XIXe siècle, cette activité était réalisée à l'aide de chevaux et les magasins de filets locaux se sont développés autour de cette entreprise à petite échelle.De nombreux artistes ont été attirés par Hastings au XIXe siècle, notamment J.M.W. Turner, William Henry Hunt, Samuel Prout, David Cox, William Collingwood et Peter de Wint.Henry Robertson a vécu à Hastings pendant un certain temps, ainsi qu'à St Leonards-on-Sea, et il est connu pour ses aquarelles sur des sujets côtiers. Il a également peint des vues de la côte d'East Anglia, ayant vécu à Ipswich et Norwich.Robertson était membre du Ipswich Fine Art Club 1883-98. En 1886, il devient membre de la Royal Society of Painter-Etchers et expose à la Dudley Gallery, à la Manchester City Art Gallery, à la New Gallery, à la Royal Society of Painter-Etchers and Engravers 1885-98 et à la Royal Academy. Il a exposé au Norfolk & Norwich Art Circle de 1900 à 1908. Aquarelle et aquarelle avec dessin au graphite et annotations. Présenté dans un délicat cadre doré avec un montage au lavis crème. Taille de l'image : 17 x 23cm. Dimensions du cadre : 35,5 x 42 cm : Canon Gallery, Petworth ; avec l'étiquette du marchand au verso, un dépliant d'exposition et une copie de la facture de vente.Signé : Non. Inscrit : Non. Hauteur : 35,5cm (14″) Largeur : 42cm (16,5″) Condition : En bon état pour son âge. Il y a une ligne de pliage oblique aplatie en bas à gauche du papier. Une usure mineure au niveau du cadre. Veuillez voir les photos pour les détails. Présenté : Dans un cadre doré (35.5 x 42cm).
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