The Plague Kings is an original etching on the Japanese paper, realized by James Ensor in 1895, signed on the plate and dated, unique state, with the second signature on the reverse and, inscribed: “à mon ami Léon Songuenet et que vivent Poe et Baudelaire”, ''To my friend Léon Songuenet and long live Poet Baudelaire” In good conditions, following Taevernier no states are known to exist. The etching was inserted in the deluxe edition of Gregoire Le Roy's book on Ensor (Van Oest & Co., Brussels, 1922). Edition of 55 prints on japan paper. Included a frame. This etching is presenting, peculiar figures seated around a table, there is a skeleton hanging from the ceiling. Ref. Taevernier, Auguste (1999). James Ensor. Belgium: Pandora/Snoeck-Ducaju & Zoon, p. 247 no. 100. Skeleton and mask are the most important topic of Ensor artworks,he was fascinated by the dark and silenced skeleton and skulls and could express his art through observation of many skeletons in his studio, here this original etching is one of the precious results of this observation and deepening in the mysterious world of the dead. James Ensor (1860-1949), is a Belgian painter and printmaker, an important influence on Expressionism and Surrealism. Ensor's early works, such as Russian Music (1881) and The Drunkards (1883), depict realistic scenes in a somber style, his palette subsequently brightened and he favored increasingly bizarre subject matter. Such paintings as The Scandalized Masks (1883) and Skeletons Fighting over a Hanged Man (1891) feature figures in grotesque masks inspired by the ones sold in his mother's gift shop for Ostend's annual Carnival. Subjects such as carnivals, masks, puppetry, skeletons, and fantastic allegories are dominant in Ensor's mature work. Ensor dressed skeletons up in his studio and arranged them in colorful, enigmatic tableaux on the canvas, and used masks as a theatrical aspect in his still lifes. Attracted by masks' plastic forms, bright colors, and potential for psychological impact, he created a format in which he could paint with complete freedom. Ensor was a prolific and accomplished printmaker. He created 133 etchings and drypoints over the course of his career, with 86 of them made between 1886 and 1891 during the height of Ensor's most creative period. Ensor himself recognized that the prints were a key part of his artistic legacy, stating in a letter to Albert Croquez in 1934: ''Yes, my intention is to go on working for a long time yet so that generations to come may hear me. My intention is to survive, and I think of the solid copper plate, the unalterable ink, easy reproduction, faithful prints, and I adopt etching as a means of expression
The Plague Kings est une gravure originale sur papier japonais, réalisée par James Ensor en 1895, signée sur la plaque et datée, état unique, avec la seconde signature au verso et, inscrite : "à mon ami Léon Songuenet et que vivent Poe et Baudelaire", "A mon ami Léon Songuenet et vive le Poète Baudelaire". Dans de bonnes conditions, à la suite de Taevernier, aucun état n'est connu. La gravure a été insérée dans l'édition de luxe du livre de Grégoire Le Roy sur Ensor (Van Oest & Co., Bruxelles, 1922). Edition de 55 estampes sur papier japonais. Inclut un cadre. Cette gravure présente des figures particulières assises autour d'une table, un squelette est suspendu au plafond. Réf. Taevernier, Auguste (1999). James Ensor. Belgique : Pandora/Snoeck-Ducaju & Zoon, p. 247 n° 100. Squelette et masque sont le sujet le plus important des œuvres d'Ensor, il était fasciné par le squelette et les crânes sombres et silencieux et pouvait exprimer son art à travers l'observation de nombreux squelettes dans son atelier, ici cette gravure originale est l'un des précieux résultats de cette observation et de cet approfondissement dans le monde mystérieux des morts. James Ensor (1860-1949), est un peintre et graveur belge, une influence importante sur l'expressionnisme et le surréalisme. Les premières œuvres d'Ensor, telles que La musique russe (1881) et Les ivrognes (1883), dépeignent des scènes réalistes dans un style sombre, sa palette s'est ensuite éclaircie et il a privilégié des sujets de plus en plus bizarres. Des tableaux tels que Les masques scandalisés (1883) et Les squelettes se battant pour un pendu (1891) présentent des personnages portant des masques grotesques inspirés de ceux vendus dans la boutique de cadeaux de sa mère pour le carnaval annuel d'Ostende. Des sujets tels que les carnavals, les masques, les marionnettes, les squelettes et les allégories fantastiques dominent dans l'œuvre mature d'Ensor. Ensor habille les squelettes dans son atelier et les dispose en tableaux colorés et énigmatiques sur la toile, et utilise les masques comme aspect théâtral dans ses natures mortes. Attiré par les formes plastiques des masques, leurs couleurs vives et leur potentiel d'impact psychologique, il a créé un format dans lequel il pouvait peindre en toute liberté. Ensor était un graveur prolifique et accompli. Il a créé 133 gravures et pointes sèches au cours de sa carrière, dont 86 entre 1886 et 1891, au plus fort de la période la plus créative d'Ensor. Ensor lui-même a reconnu que les estampes constituaient une partie essentielle de son héritage artistique, comme il l'a déclaré dans une lettre adressée à Albert Croquez en 1934 : Oui, mon intention est de continuer à travailler encore longtemps pour que les générations futures puissent m'entendre. Mon intention est de survivre, et je pense à la plaque de cuivre solide, à l'encre inaltérable, à la reproduction facile, aux estampes fidèles, et j'adopte la gravure comme moyen d'expression
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