Metal sculpture double head, Franz Hagenauer, Werkstatte Hagenauer Vienna, 1986, chased brass, marked Already during his studies with Franz Hanak at the School of Arts and Crafts in Vienna, Franz Hagenauer’s wish was to become a sculptor, and his early metal works bear witness to this great talent. Back in the early 1930s he designed visionary head sculptures very much in tune with the times, and even then, he developed his own formal language, whose characteristics were a reduction to the essential and strong stylization. In this double bust, Franz Hagenauer juxtaposes two female heads. The two inclined heads, cheek to cheek in intimate unison, almost touch each other and radiate a palpable closeness. With the ovoid head shape, Hagenauer retains the futuristic character, further developing his radically reduced heads from the early years. Thus, he adorns the sculptures with charming attributes such as the stylized nose or wavy curls, loosening up the appearance. The documented design for the double bust dates from 1986. With this late work Franz Hagenauer creates a sculpture of strong charisma and in a certain sense closes the artistic circle from his very beginnings as a sculptor to the mature work of his old age. marked with “HAGENAUER/WIEN”, “wHw” in the circle, “MADE IN/AUSTRIA” Cf. contemporary photograph of a metal sculpture mod.no 1375 in the Hagenauer Archive at Museum of Applied Arts Vienna, inv. no. HAF 1111
Sculpture métallique double tête, Franz Hagenauer, Werkstatte Hagenauer Vienna, 1986, laiton ciselé, marqué Déjà pendant ses études avec Franz Hanak à l'École des Arts et Métiers de Vienne, le souhait de Franz Hagenauer était de devenir sculpteur, et ses premières œuvres métalliques témoignent de ce grand talent. Au début des années 1930, il conçoit des sculptures de tête visionnaires très en phase avec l'époque, et même à cette époque, il développe son propre langage formel, dont les caractéristiques sont une réduction à l'essentiel et une forte stylisation. Dans ce double buste, Franz Hagenauer juxtapose deux têtes féminines. Les deux têtes inclinées, joues contre joues, en unisson intime, se touchent presque et dégagent une proximité palpable. Avec la forme ovoïde de la tête, Hagenauer conserve le caractère futuriste, poursuivant le développement de ses têtes radicalement réduites des premières années. Il agrémente ainsi les sculptures d'attributs charmants tels que le nez stylisé ou les boucles ondulées, ce qui rend l'apparence plus détendue. La conception documentée du double buste date de 1986. Avec cette œuvre tardive, Franz Hagenauer crée une sculpture au fort charisme et, dans un certain sens, ferme le cercle artistique de ses débuts en tant que sculpteur jusqu'à l'œuvre de maturité de son âge avancé. marqué de "HAGENAUER/WIEN", "wHw" dans le cercle, "MADE IN/AUSTRIA" Cf. photographie contemporaine d'une sculpture en métal mod.no 1375 dans les archives Hagenauer au Museum of Applied Arts Vienna, inv. no. HAF 1111
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