Portrait and genre painter born May 5, 1766 in Geneva and died in the same city on May 16, 1849.
He is the fourth child of André Massot, master and watchmaker merchant, and Marie-Catherine née Boisdechêne. His older sister, Jeanne-Pernette Schenker-Massot, is a miniaturist and is his first master. His grandfather, Jean Massot known as Champagne, contributed to the success of Jean Dassier, a Genevan engraver and medalist.
He was a student of Jacques Cassin and Georges Vannières at the Société des arts de Genève, then of Louis-Ami Arlaud-Jurine and Jean-Étienne Liotard. He exhibited a Study after nature at the 1st Geneva Salon in 1789. He received the Grand Prix after nature awarded by the Society of Arts in 1790. Until 1819, he painted numerous paintings in collaboration with his friend the landscape painter Wolfgang Adam Toepffer and the animal painter Jacques-Laurent Agasse. Executed for wealthy sponsors, these joint works show characters painted by Massot in full length against a landscape background, alongside their favorite animals. They are inspired by 18th century English masters.
In 1795, he married Anne-Louise Mégevand in Geneva, with whom he had three children.
In 1799, he was appointed Director of the Drawing Schools of the city of Geneva. In 1800, he was elected ordinary member of the Société des arts de Genève. Massot enjoyed immense success during his lifetime. His portraits are reputed to be very similar and of great technical skill. He is one of the main representatives of the Geneva School of painting.
He gives private lessons, notably to Nancy Mérien and Amélie Munier-Romilly.
In 1807 in Paris he approached François Gérard, Jean-Baptiste Isabey and Jules-César-Denis van Loo. In 1812, in Lyon, he met Fleury François Richard, whom he also met in Aix-les-Bains in 1813, in the company of Antoine Duclaux. In London, from June 1819 to April 1829, he became friends with Thomas Lawrence.
Painted or drawn, Massot's portraits are rarely signed. They are mainly kept in museums in Europe and the United States. Around two hundred and fifty works are listed today Empire plaster frame and gilded wood
42 x 36.5 x 6 cm
Peintre de portrait et de genre né le 5 mai 1766 à Genève et mort dans la même ville le 16 mai 1849.
Il est le quatrième enfant d'André Massot, maître et marchand horloger, et de Marie-Catherine née Boisdechêne. Sa sœur aînée, Jeanne-Pernette Schenker-Massot, est miniaturiste et est son premier maître. Son grand-père, Jean Massot dit Champagne, contribue au succès de Jean Dassier, graveur et médailleur genevois.
Il est l'élève de Jacques Cassin et de Georges Vannières à la Société des arts de Genève, puis de Louis-Ami Arlaud-Jurine et de Jean-Étienne Liotard. Il expose une Étude d'après nature au 1er Salon de Genève en 1789. Il reçoit le Grand Prix d'après nature décerné par la Société des arts en 1790. Jusqu'en 1819, il peint de nombreux tableaux en collaboration avec son ami le paysagiste Wolfgang Adam Toepffer et le peintre animalier Jacques-Laurent Agasse. Exécutées pour de riches commanditaires, ces œuvres communes mettent en scène des personnages peints par Massot en pied sur fond de paysage, aux côtés de leurs animaux préférés. Elles s'inspirent des maîtres anglais du XVIIIe siècle.
En 1795, il épouse à Genève Anne-Louise Mégevand, avec qui il aura trois enfants.
En 1799, il est nommé directeur des écoles de dessin de la ville de Genève. En 1800, il est élu membre ordinaire de la Société des arts de Genève. Massot connaît un immense succès de son vivant. Ses portraits sont réputés très ressemblants et d'une grande habileté technique. Il est l'un des principaux représentants de l'école genevoise de peinture.
Il donne des cours particuliers, notamment à Nancy Mérien et Amélie Munier-Romilly.
En 1807, à Paris, il approche François Gérard, Jean-Baptiste Isabey et Jules-César-Denis van Loo. En 1812, à Lyon, il rencontre Fleury François Richard, qu'il retrouve également à Aix-les-Bains en 1813, en compagnie d'Antoine Duclaux. À Londres, de juin 1819 à avril 1829, il se lie d'amitié avec Thomas Lawrence.
Peints ou dessinés, les portraits de Massot sont rarement signés. Ils sont principalement conservés dans les musées d'Europe et des États-Unis. Environ deux cent cinquante œuvres sont aujourd'hui répertoriées Cadre en plâtre Empire et bois doré
42 x 36,5 x 6 cm
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