This exceptional wingback chair was designed by Ottorino Aloisio in 1957. The chair was manufactured by the Turin workshop of Pier Luigi Colli. The organically curved lines of the winged back and the armrests create a striking and elegant presence, exemplary for the 1940s and 1950s Turin School style. Ottorino Aloisio made an expressive interpretation of the classical wingback chair, which resulted in a chair that is visually appealing from all sides. The generous proportions and the high back make this a very comfortable armchair. The tapered front legs and curved back legs are in solid walnut wood.
The chair has been completely restored, reconditioned and reupholstered. The luxurious deep green mohair velvet is by Verel de Belval (Hermès textile division). This fabric of outstandingly high quality uses 100% mohair fleece from the very first shearing of Angora goats. There are only three mills in the world that can weave mohair yarn this fine. Coupled with a very close weave, the superfine, delicate fibres make for an incredibly soft, bright velvet. The silk trimmings (cord and gimp) are by Samuel & Sons Passementerie. The legs are in good, restored condition.
Ottorino Aloisio (1902-1986) was an Italian architect. After his education at the faculty of Architecture in Rome, he became an active proponent of the Italian Movement for Rational Architecture (MIAR) alongside Gino Levi Montalcini and Giuseppe Pagano. Most of his architectural highlights were located in Turin, such as the "Ideal" cinema (1939), the "Gianduja" cinema (1946) and the Sipra-Cetra palazzo (1959). In 1952 he organized the first national conference on Alpine architecture, together with his fellow Turin-based architects Carlo Mollino and Marco Federico Roggero. Aloisio's furniture is marked by an extraordinary attention to craftsmanship and decoration. In the Postwar period the Colli company was the main manufacturer of his furniture. Together they collaborated on the construction, starting in 1938, of the Villa Maggia (furnished together with the Florentine Maurizio Tempestini) and on several interiors of important public buildings in Turin. Colli also manufactured furniture for the architect's own home located on via Susa. Literature: D. Alaimo, Mobili di architetti e progettisti torinesi 1945-1965, Deposito Culturale, Torino 2018, p. 28-30.
Cette exceptionnelle chaise à oreilles a été conçue par Ottorino Aloisio en 1957. Il a été fabriqué par l'atelier turinois de Pier Luigi Colli. Les lignes organiquement incurvées du dossier ailé et des accoudoirs créent une présence frappante et élégante, exemplaire du style de l'école de Turin des années 1940 et 1950. Ottorino Aloisio a donné une interprétation expressive de la chaise classique à dossier ailé, ce qui a donné lieu à une chaise qui est visuellement attrayante de tous les côtés. Les proportions généreuses et le dossier haut en font un fauteuil très confortable. Les pieds avant effilés et les pieds arrière courbés sont en noyer massif.
Le fauteuil a été entièrement restauré, reconditionné et retapissé. Le luxueux velours mohair vert foncé est signé Verel de Belval (division textile d'Hermès). Ce tissu d'une qualité exceptionnelle est composé à 100 % de toison mohair provenant de la toute première tonte de chèvres angora. Seules trois usines au monde peuvent tisser un fil de mohair aussi fin. Associées à un tissage très serré, les fibres superfines et délicates donnent un velours incroyablement doux et brillant. Les garnitures en soie (cordon et ganse) sont de Samuel & Sons Passementerie. Les pieds sont en bon état et restaurés.
Ottorino Aloisio (1902-1986) était un architecte italien. Après ses études à la faculté d'architecture de Rome, il est devenu un partisan actif du Mouvement italien pour l'architecture rationnelle (MIAR) aux côtés de Gino Levi Montalcini et de Giuseppe Pagano. La plupart de ses réalisations architecturales se situent à Turin, comme le cinéma "Ideal" (1939), le cinéma "Gianduja" (1946) et le palais Sipra-Cetra (1959). En 1952, il a organisé la première conférence nationale sur l'architecture alpine, avec ses collègues turinois Carlo Mollino et Marco Federico Roggero. Les meubles d'Aloisio se caractérisent par une attention extraordinaire portée à l'artisanat et à la décoration. Dans l'après-guerre, la société Colli était le principal fabricant de ses meubles. Ensemble, ils ont collaboré à la construction, à partir de 1938, de la Villa Maggia (meublée avec le Florentin Maurizio Tempestini) et à plusieurs intérieurs d'importants bâtiments publics de Turin. Colli a également fabriqué des meubles pour la maison de l'architecte située via Susa. Littérature : D. Alaimo, Mobili di architetti e progettisti torinesi 1945-1965, Deposito Culturale, Torino 2018, p. 28-30.
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