ENRICO DE TOMI - Born in Venice ( 1912-1983) was immediately forwarded in art a pupil of Virgilio Guidi, after the war, in-along with other artists such as Giulio Turcato, he moved to Rome where he was a protagonist of the season of the Roman avant-guard between the fifties and sixties. Enrico De Tomi in his works, seeks the natural encounter,composing a complex mixture of enlarged molecules, and proposes a network of ideological traces made of geometrized places, exhibiting structures of geometric ascendancy in a tormented epidermis of enamticon wrinkles, with knurls, with shaky sponging and drafts of color struggling between the opaque and the glossy between reflections-deflections: encounters between campiture and encrustations occur in his works. Behind his spatial reasoning made of games of sections , of cuts, of transversals, one discovers drafts of pictorial outburst: his painting as physiological pathos, of an anthropological space, becomes personal spatial illogic, which defines the search for abstractionism. As inner events, the mental fruit of a search for spatialist painting, the pictorial energy is felt in its elementary simplification with the simplicity proper to natural substance. On the tradition of abstractionism, he creates his space, understood as a mythical space, set two-dimensionally and with perspective allusions: his paintings limit a torn fragment of the cosmos. In some landscapes with only the sharp, pure sign, without intervention of chiaroscuro, he renders the depth of a luminous atmosphere using the Venetian color dictated by his origins. Instinctive and always in turmoil, a participant in the vitality of Italian painting, with peaks very close, as pride and impetus, to the great presence of Giulio Turcato, the work becomes a reflection of his solitary spirit. Alongside Turcato himself in the culture of the 1940s among the various currents that flourished in Roman painting, the two Venetian painters prove restless in that active presence of theirs in the most tumultuous events of Italian art. - FRAMED WORK Height: 70 Width: 48
ENRICO DE TOMI - Né à Venise (1912-1983), Enrico De Tomi a été l'élève de Virgilio Guidi. Après la guerre, avec d'autres artistes comme Giulio Turcato, il s'est installé à Rome où il a été l'un des protagonistes de la saison de l'avant-garde romaine entre les années cinquante et soixante. Enrico De Tomi recherche dans ses œuvres la rencontre naturelle, en composant un mélange complexe de molécules élargies, et propose un réseau de traces idéologiques faites de lieux géométrisés, exposant des structures d'ascendance géométrique dans un épiderme tourmenté de rides d'énamticônes, de molettes, d'éponges tremblantes et d'ébauches de couleurs luttant entre l'opaque et le brillant, entre les reflets et les déviations : des rencontres entre campiture et incrustation se produisent dans ses œuvres. Derrière son raisonnement spatial fait de jeux de sections, de coupes, de transversales, on découvre des ébauches de déchaînement pictural : sa peinture comme pathos physiologique, d'un espace anthropologique, devient illogisme spatial personnel, qui définit la recherche de l'abstractionnisme. En tant qu'événements intérieurs, fruits mentaux d'une recherche de peinture spatialiste, l'énergie picturale est ressentie dans sa simplification élémentaire avec la simplicité propre à la substance naturelle. Dans la tradition de l'abstractionnisme, il crée son espace, compris comme un espace mythique, en deux dimensions et avec des allusions à la perspective : ses tableaux limitent un fragment déchiré du cosmos. Dans certains paysages au signe net et pur, sans intervention du clair-obscur, il rend la profondeur d'une atmosphère lumineuse en utilisant la couleur vénitienne dictée par ses origines. Instinctive et toujours en ébullition, participant à la vitalité de la peinture italienne, avec des sommets très proches, comme fierté et impulsion, de la grande présence de Giulio Turcato, l'œuvre devient le reflet de son esprit solitaire. Aux côtés de Turcato lui-même dans la culture des années 1940, parmi les différents courants qui fleurissent dans la peinture romaine, les deux peintres vénitiens se révèlent agités par leur présence active dans les événements les plus tumultueux de l'art italien. - ŒUVRE ENCADRÉE Hauteur : 70 Largeur : 48
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