AFTER JOHN FREDERICK HERRING SNR. PHARAOH'S HORSES Oil on canvas, 19th century, measuring 48 x 48.5cm (18.9" x 19"). from a private English collection In addition to his regular employment painting a celebrated and lucrative series of Derby and St. Leger race winners, by the 1840s John Frederick Herring had become Queen Victoria’s favourite animal portraitist. So close to the Royal Family was he that he even managed to buy one of the Queen’s Arabians, so that he could use the horse as a regular model. This beautiful grey was named Imaum, originally given to Queen Victoria by the Imaum of Muscat. This splendid beast was presented to her Royal Clerk of the Stables as a gift and subsequently sold at Tattersall’s, where Herring was the highest bidder. Imaum was the model for numerous pictures by Herring painted at his home, Meopham Park, including Shoeing Imaum of 1856 (sold in these rooms 15 December 2009, lot 66 for £481,000). Imaum’s noble profile was used for all three beautiful steeds in Pharaoh’s Horses, a triple celebration of equine vigour. Herring had experimented with similar compositions in the past, showing multiple animals at close range to their best advantage, describing each meticulous detail of coat, flaring nostrils, and veins to perfection. In a of Scanty Meal painted in 1848, the Art Journal of 1850 acknowledged that ‘A group of three horses’ heads variously engaged has long been a favourite theme with Herring; yet, although we recognize the same animals, their occupations are so diversified as to dispel the idea that he has copied himself’ (Beckett, p. 143). The differing positions of each head make for a successful anatomical study of a horse rearing, ready either for battle, or for the rigors of a long ride. The clear blue sky and crystalline water in the distance evoke the far-away land from which Imaum and all Arabians originally hailed. Certainly, English racing and breeding were to be transformed by their arrival. The title Pharaoh’s Horses alluded to their ancient and noble heritage. An earlier version of Pharaoh’s Horses dated 1848 (Sotheby’s, New York, 25 April 2006, lot 137) was engraved by Charles Wentworth Wass and first published 8 February 1849 by James Gilbert of Sheffield. The engraving proved to be very popular and became one of Herring’s best-known pictures, leading to requests for replicas of the painting from collectors. The 1848 version was bought by Philip Schuyler, who descended from one of New York's earliest important families. Perhaps Herring’s most widely-recognized image today because of the wide distribution and enormous popularity of the Charles Wass engraving, Pharaoh’s Horses shows Herring’s talent at capturing the strength and beauty that were the prized qualities of Arabian stallions.
D'APRÈS JOHN FREDERICK HERRING SNR. PHARAOH'S HORSES Huile sur toile, 19e siècle, mesurant 48 x 48,5 cm (18,9" x 19"). provenant d'une collection privée anglaise Outre son emploi régulier consistant à peindre une série célèbre et lucrative de vainqueurs des courses Derby et St. Leger, John Frederick Herring était devenu, dans les années 1840, le portraitiste animalier favori de la reine Victoria. Il était si proche de la famille royale qu'il parvint même à acheter l'un des chevaux arabes de la reine, afin de pouvoir l'utiliser comme modèle régulier. Ce magnifique gris s'appelait Imaum et avait été offert à la reine Victoria par l'Imaum de Muscat. Cette splendide bête a été offerte à son greffier royal des écuries, puis vendue à Tattersall's, où Herring a été le meilleur enchérisseur. Imaum a servi de modèle à de nombreux tableaux de Herring peints chez lui, à Meopham Park, dont Shoeing Imaum de 1856 (vendu dans ces salles le 15 décembre 2009, lot 66 pour 481 000 livres sterling). Le noble profil d'Imaum a été utilisé pour les trois magnifiques chevaux de Pharaoh's Horses, une triple célébration de la vigueur équine. Herring avait déjà expérimenté des compositions similaires dans le passé, montrant plusieurs animaux de près pour les mettre en valeur, décrivant à la perfection chaque détail méticuleux du pelage, des naseaux et des veines. Dans un of Scanty Meal peint en 1848, l'Art Journal de 1850 reconnaît qu'"un groupe de trois têtes de chevaux diversement occupées est depuis longtemps un thème favori de Herring ; pourtant, bien que nous reconnaissions les mêmes animaux, leurs occupations sont si diversifiées qu'elles dissipent l'idée qu'il s'est copié lui-même" (Beckett, p. 143). Les différentes positions de chaque tête constituent une étude anatomique réussie d'un cheval se cabrant, prêt soit pour la bataille, soit pour les rigueurs d'une longue chevauchée. Le ciel bleu clair et l'eau cristalline au loin évoquent le pays lointain dont Imaum et tous les Arabes étaient originaires. Il est certain que les courses et l'élevage anglais allaient être transformés par leur arrivée. Le titre Pharaoh's Horses faisait allusion à leur héritage ancien et noble. Une version antérieure de Pharaoh's Horses datée de 1848 (Sotheby's, New York, 25 avril 2006, lot 137) a été gravée par Charles Wentworth Wass et publiée pour la première fois le 8 février 1849 par James Gilbert de Sheffield. La gravure s'est avérée très populaire et est devenue l'un des tableaux les plus connus de Herring, ce qui a suscité des demandes de répliques de la peinture de la part de collectionneurs. La version de 1848 a été achetée par Philip Schuyler, qui descendait de l'une des premières grandes familles de New York. Peut-être l'image de Herring la plus connue aujourd'hui en raison de la large diffusion et de l'énorme popularité de la gravure de Charles Wass, Pharaoh's Horses montre le talent de Herring à capturer la force et la beauté qui étaient les qualités les plus prisées des étalons arabes.
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