Christian Gottlieb Hammer (1779 Dresden - 1864 ibid.): Arcadia is everywhere, 1855, Pen drawingTechnique: Pen drawing on Paper, mounted on PaperInscription: Signed and dated in the lower centre: " C. G. Hammer invt. et del. Dresd. 1855"Date: 1855Description: Christian Gottlob Hammer remained committed to his hometown of Dresden throughout his life. He had studied at the academy there from 1794, where Johann Philipp Veith in particular had taught him since 1798 and also introduced him to printmaking techniques. In 1816 he became a member of the academy and in 1829 he was appointed associate professor. His works were popular in broader circles beyond the confines of his teaching. Johann Wolfgang Goethe, for example, esteemed him as a "skilful landscape draughtsman", visited him in his studio in 1810 and acquired some of his prints. Hammer's productivity was by no means limited to making drawings. He also developed an extensive printmaking activity, reproducing not only his own drawings but also designs by other artists. For the "Bilderchronik" of the Schsischer Kunstverein, he created prints based on works by Johan Christian Dahl, Caspar David Friedrich and Ernst Ferdinand Oehme, among others. The prints, which are based on his own drawings, often show landscapes, especially from Saxony, Silesia and northern Bohemia. For his 1855 drawing of a river-crossed landscape closed off by mountain ranges in the background, however, Hammer oriented himself less on the seen environment than on ideal landscape concepts such as those found among the Dresden artists of the late 18th century. In times of realism and plein air, he once again sets a vivid memorial to the art of drawing of the past. The calm, southern mood of the drawing is conveyed by the architecture in the middle ground as well as by the staffage. The herd of cattle being driven across the bridge by a shepherd, for example, is a common feature of Arcadian ideal landscapes. What is striking and gives the print a completely unique charm is the way the lines are drawn, which Hammer borrows very strongly from the medium of graphic art. All spontaneous and impulsive strokes as well as possible pentimenti, which would suggest the artist's immediate creative power, are absent in this print. Shadow and surface effects are also more in keeping with the requirements of the burin than those of the pen. It is precisely through this that the beautiful drawing unfolds the strict clarity of a copperplate engraving and thus expresses in an outstanding way Hammer's talent for consciously making use of the effects of the respective medium.Keywords: Landscape, Picturesque, Dresden, 19th century, Romanticism, Landscape, Italy, Size: 32,9 cm x 28,6 cm (13 x 11,3 in)Condition: Good condition. slightly spotted in margin.
Christian Gottlieb Hammer (1779 Dresde - 1864 ibid.) : Arcadia is everywhere, 1855, dessin à la plumeTechnique : Dessin à la plume sur papier, monté sur papierInscription : Signé et daté en bas au centre : "C. G. Hammer invt. et del. Dresd. 1855 "Date : 1855Description : Christian Gottlob Hammer est resté toute sa vie attaché à sa ville natale de Dresde. Il y avait étudié à l'académie à partir de 1794, où Johann Philipp Veith en particulier lui avait enseigné depuis 1798 et l'avait également initié aux techniques de gravure. En 1816, il est devenu membre de l'académie et en 1829, il a été nommé professeur associé. Ses œuvres sont appréciées dans des cercles plus larges, au-delà des limites de son enseignement. Johann Wolfgang Goethe, par exemple, l'estimait comme un "habile dessinateur de paysages", lui rendit visite dans son atelier en 1810 et acquit certaines de ses gravures. La productivité de Hammer ne se limitait nullement à la réalisation de dessins. Il développe également une importante activité de graveur, reproduisant non seulement ses propres dessins mais aussi des créations d'autres artistes. Pour la "Bilderchronik" du Schsischer Kunstverein, il crée des estampes basées sur des œuvres de Johan Christian Dahl, Caspar David Friedrich et Ernst Ferdinand Oehme, entre autres. Les estampes, qui sont basées sur ses propres dessins, montrent souvent des paysages, notamment de Saxe, de Silésie et de Bohème du Nord. Pour son dessin de 1855 d'un paysage traversé par une rivière et fermé par des chaînes de montagnes à l'arrière-plan, Hammer s'est toutefois moins orienté sur l'environnement vu que sur des concepts de paysage idéal tels que ceux que l'on trouve chez les artistes de Dresde de la fin du XVIIIe siècle. À l'époque du réalisme et du plein air, il offre une fois de plus un mémorial vivant à l'art du dessin du passé. L'atmosphère calme et méridionale du dessin est transmise par l'architecture au milieu du tableau et par le personnel. Le troupeau de bovins conduit sur le pont par un berger, par exemple, est une caractéristique commune des paysages arcadiens idéaux. Ce qui frappe et confère à l'estampe un charme tout à fait unique, c'est la façon dont les lignes sont tracées, que Hammer emprunte très fortement au médium de l'art graphique. Tous les traits spontanés et impulsifs ainsi que les éventuels pentimenti, qui suggéreraient la puissance créatrice immédiate de l'artiste, sont absents de cette gravure. Les ombres et les effets de surface sont également plus conformes aux exigences du burin qu'à celles de la plume. C'est précisément grâce à cela que ce beau dessin déploie la stricte clarté d'une gravure sur cuivre et exprime ainsi de manière exceptionnelle le talent de Hammer pour utiliser consciemment les effets du médium respectif.Mots-clés : Paysage, Pittoresque, Dresde, 19ème siècle, Romantisme, Paysage, Italie, Taille : 32,9 cm x 28,6 cm (13 x 11,3 in)Condition : Bon état. Légèrement taché dans la marge.
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