Rare suite of four bas-relief carved and polychromed limewood panels depicting mythological scenes, European work from the first half of the 18th century. The panels depict various mythological scenes related to the goddess Venus (Aphrodite). The polychromy offers beautiful highlights of color, notably red and yellow, which serve the narrative (the sun's golden rays, the flames of the hearth, the golden ornaments on the shield...). Circa: 1730. The four scenes depicted evoke episodes 1. A group of naked female figures, floating in the air in a cloud, brandishing bundles of wood, chase a man who bends under their domination. The attributes of Venus can be seen leading this offensive. 2. Venus can be recognized by the veil she holds high above her head at the end of her arm. She is accompanied by Cupid, who has just shot a love arrow at a man kneeling on the ground. The long-haired, bearded man is Vulcan/Hephaestus, Venus's husband, and at his feet he wears armor and blacksmith's pliers. The iconography is faithful to Virgil's Aeneid, in the episode where Venus asks Vulcan to forge prestigious weapons for her son, Aeneas, who is about to go and found Rome. 3. Venus again floating in the air, this time semi-recumbent in a sheet. She is accompanied by Lucifer, the angel to her left brandishing a flame. At her feet, a warrior, one knee on the ground, spear in hand, gazing in the direction of the Goddess, indicates a panoply of weapons (a shield, a helmet adorned with two feathers, a spear, a sword). In another passage from the Aeneid, Venus appears shining on the clouds, bringing the weapons promised to her son. 4. In this scene, we find Vulcan in his forge; on the left, a lit hearth, from which we can see embers and flames, used to heat the blacksmith's tools, on the right an anvil on which Vulcan is leaning, holding a hammer, strewn on the ground a breastplate, arrows and pliers used to clamp the pieces to be worked. Vulcan, his right arm raised to the sky, addresses the sun, which is wearing a face - the personified sun god Helios. The artist is recounting a passage from Homer's Odyssey. Dimensions: excluding frame: 74 x 35 cm.
Rare suite de quatre panneaux en bois de tilleul sculptés en bas-relief et polychromés représentant des scènes mythologiques, travail européen de la première moitié du XVIIIe siècle. Les panneaux représentent diverses scènes mythologiques liées à la déesse Vénus (Aphrodite). La polychromie offre de belles touches de couleur, notamment rouge et jaune, qui servent la narration (les rayons dorés du soleil, les flammes du foyer, les ornements dorés du bouclier...). Vers 1730. Les quatre scènes représentées évoquent les épisodes 1. Un groupe de femmes nues, flottant dans les airs dans un nuage, brandissant des fagots de bois, poursuivent un homme qui plie sous leur domination. Les attributs de Vénus se retrouvent à la tête de cette offensive. 2. Vénus est reconnaissable au voile qu'elle tient au bout de son bras, très haut au-dessus de sa tête. Elle est accompagnée de Cupidon, qui vient de décocher une flèche d'amour à un homme agenouillé sur le sol. L'homme barbu aux cheveux longs est Vulcain/Héphaïstos, l'époux de Vénus, et porte à ses pieds une armure et une pince de forgeron. L'iconographie est fidèle à l'Enéide de Virgile, dans l'épisode où Vénus demande à Vulcain de forger des armes prestigieuses pour son fils Énée, qui s'apprête à partir fonder Rome. 3. Vénus flotte à nouveau dans les airs, cette fois-ci semi-couchée dans un drap. Elle est accompagnée de Lucifer, l'ange à sa gauche brandissant une flamme. À ses pieds, un guerrier, un genou à terre, la lance à la main, regardant en direction de la déesse, indique une panoplie d'armes (un bouclier, un casque orné de deux plumes, une lance, une épée). Dans un autre passage de l'Enéide, Vénus apparaît brillant sur les nuages, apportant les armes promises à son fils. 4. Dans cette scène, nous retrouvons Vulcain dans sa forge ; à gauche, un foyer allumé, d'où l'on aperçoit des braises et des flammes, servant à chauffer les outils du forgeron, à droite une enclume sur laquelle Vulcain est appuyé, tenant un marteau, jonchant le sol d'une cuirasse, de flèches et de pinces servant à serrer les pièces à travailler. Vulcain, le bras droit levé vers le ciel, s'adresse au soleil qui porte un visage - le dieu soleil personnifié Hélios. L'artiste raconte un passage de l'Odyssée d'Homère. Dimensions : hors cadre : 74 x 35 cm.
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