Multifigured brass plate, Franz Hagenauer, Werkstatte Hagenauer Vienna, circa 1927, brass openworked The brass plate in openwork technique goes back to an early design by Franz Hagenauer from 1927. Around the central base, designed like a window rosette, there are many figural representations. Figures dressed in antique robes and with blessing gestures partly allow associations with biblical stories, partly they allow associations with Christian saints, such as the cloak-bearing rider on horseback reminding of Saint Martin. Geometric and floral elements as well as stylized animal figures ornamentally connect the many episodes. The almost naive way in which apparently religious and profane motifs are mixed on this plate eminently faszinates, for example in the juxtaposition of figures giving blessings and courtly riders. Similar depictions can be found on chased reliefs that Franz Hagenauer created together with other students of Franz Hanak for a “cult room” at the Paris World’s Fair in 1925. There, too, one finds secular scenes* juxtaposed with sacred-looking episodes. This bowl is an eloquent testimony to Franz Hagenauer’s early desire to become a sculptor and the development along the way. *cf. Olga Kronsteiner in Monika Wenzl-Bachmeier (ed.), Hagenauer. Wiener Moderne und Neue Sachlichkeit, exhibition catalog Wagner:Werk Postsparkasse, Vienna 2011, pp. 46-47. Bib.: comp. plate mod.no 1520, sales catalogue Werkstatte Hagenauer 1928 (unchanged reprint 1999), p. 26; documented photograph in the Hagenauer Archive at Museum of Applied Arts Vienna, inv. no. HAF 202
Plaque en laiton multifigurée, Franz Hagenauer, Werkstatte Hagenauer Vienna, circa 1927, laiton ajouré La plaque en laiton ajouré remonte à un premier projet de Franz Hagenauer datant de 1927. Autour de la base centrale, conçue comme une rosace de fenêtre, se trouvent de nombreuses représentations figuratives. Les personnages vêtus de robes anciennes et faisant des gestes de bénédiction permettent en partie des associations avec des histoires bibliques, en partie des associations avec des saints chrétiens, comme le cavalier à cheval portant une cape qui rappelle saint Martin. Des éléments géométriques et floraux ainsi que des figures animales stylisées relient ornementalement les nombreux épisodes. La manière presque naïve dont des motifs apparemment religieux et profanes sont mélangés sur cette plaque est éminemment fastidieuse, par exemple dans la juxtaposition de personnages donnant des bénédictions et de cavaliers courtisans. On trouve des représentations similaires sur les reliefs ciselés que Franz Hagenauer a créés avec d'autres élèves de Franz Hanak pour une "salle de culte" à l'Exposition universelle de Paris en 1925. Là aussi, on trouve des scènes profanes* juxtaposées à des épisodes d'apparence sacrée. Cette coupe est un témoignage éloquent du désir précoce de Franz Hagenauer de devenir sculpteur et de son évolution en cours de route. *cf. Olga Kronsteiner dans Monika Wenzl-Bachmeier (ed.), Hagenauer. Wiener Moderne und Neue Sachlichkeit, catalogue de l'exposition Wagner:Werk Postsparkasse, Vienne 2011, pp. 46-47. Bib. : comp. plaque mod.no 1520, catalogue de vente Werkstatte Hagenauer 1928 (réimpression inchangée 1999), p. 26 ; photographie documentée dans les archives Hagenauer au Museum of Applied Arts Vienna, inv. no. HAF 202
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