Alfréd Réth born Alfréd Roth on 29.02.1884 in Budapest and died in 1966 in Paris was a Hungarian painter, naturalized French, considered one of the main figures of the Avant-garde and the School of Paris.Alfréd Réth was the eighth child of a modest Hungarian family. When he finished school, he became a bank clerk, as his father wanted him to do. As a child, Alfréd met István Farkas and László Mednyánszky. He befriended the former and learned to paint from the latter. This was the beginning of his interest in Buddhism and oriental art. In 1903, he joined the Nagybánya painters' colony and began to work under the direction of Károlyn Ferenczy.In 1905 he went to Paris with József Ergry. In France, he worked in the studio of J. E. Blanche in Montmartre. He met the orientalist Jean Buchot through Mednyánszky and developed an interest in Hindu and Khmer art, which he discovered at the Musée Guimet. He discovered Cézanne at Ambroise Vollard's and then at the Salon d'Automne in 1907; he did not join the Fauve group but was part of the Cubist movement from 1911. He exhibited 3 paintings at the Salon des Indépendants, hung between those of Matisse and Rouault, and did so again in 1911: his paintings rubbed shoulders with those of Braque, to whom he would later become close, Léger, Lhote, Metzinger, and Segonzac.He is one of the many painters known as the School of Paris. In 1913, he was invited to participate in an exhibition dedicated to Cubism in Berlin by the Sturm Gallery, where he represented contemporary French art with 80 paintings and drawings. Also in 1913, his works were presented in Budapest at a cubist exhibition.In 1914, with the outbreak of World War I, he was interned as a citizen of an enemy country of France.The end of the war marked the beginning of the Roaring Twenties, the return of foreign collectors and their important purchases of modern works, an intense, creative and social life in a Paris that wanted to compete with Berlin. He was one of the first to embark on the path of abstraction, in the 1920s his paintings are games of lines and planes, curves and strangely figurative.Member of the group Abstraction - creation : Art non figuratif in 1931 with Arp, Georges Valmier, Herbin, Kupka, etc. whose goal is to spread abstract art and organize exhibitions, which will be active until 1936. In 1946, after the Second World War, the Salon des Réalités Nouvelles was formed, with which he exhibited.At the end of his life, Réth would always be in the abstract movement, but he would also return to figuration and to the collages he had begun in 1906, with paper and adding collage of printed colored fabrics. The materials that captivated him then, are a major axis in his work until 1960. The year of his death in 1966, a retrospective exhibition was held in Chicago.
Alfréd Réth né Alfréd Roth le 29.02.1884 à Budapest et mort en 1966 à Paris est un peintre hongrois, naturalisé français, considéré comme l'une des principales figures de l'avant-garde et de l'École de Paris.Alfréd Réth est le huitième enfant d'une modeste famille hongroise. À la fin de sa scolarité, il devient employé de banque, comme le souhaitait son père. Enfant, Alfréd rencontre István Farkas et László Mednyánszky. Il se lie d'amitié avec le premier et apprend à peindre avec le second. C'est le début de son intérêt pour le bouddhisme et l'art oriental. En 1903, il rejoint la colonie de peintres de Nagybánya et commence à travailler sous la direction de Károlyn Ferenczy. En 1905, il se rend à Paris avec József Ergry. En France, il travaille dans l'atelier de J. E. Blanche à Montmartre. Il rencontre l'orientaliste Jean Buchot par l'intermédiaire de Mednyánszky et s'intéresse à l'art hindou et khmer qu'il découvre au musée Guimet. Il découvre Cézanne chez Ambroise Vollard puis au Salon d'Automne en 1907 ; il n'adhère pas au groupe des Fauves mais fait partie du mouvement cubiste à partir de 1911. Il expose 3 toiles au Salon des Indépendants, accrochées entre celles de Matisse et de Rouault, et récidive en 1911 : ses toiles côtoient celles de Braque, dont il se rapprochera plus tard, Léger, Lhote, Metzinger, Segonzac... Il fait partie des nombreux peintres connus sous le nom d'École de Paris. En 1913, il est invité à participer à une exposition consacrée au cubisme à Berlin par la galerie Sturm, où il représente l'art français contemporain avec 80 peintures et dessins. La fin de la guerre marque le début des années folles, le retour des collectionneurs étrangers et leurs achats importants d'œuvres modernes, une vie intense, créative et mondaine dans un Paris qui veut rivaliser avec Berlin. Membre du groupe Abstraction - création : Art non figuratif en 1931 avec Arp, Georges Valmier, Herbin, Kupka, etc. dont le but est de diffuser l'art abstrait et d'organiser des expositions, qui sera actif jusqu'en 1936. A la fin de sa vie, Réth sera toujours dans le mouvement abstrait, mais il reviendra aussi à la figuration et aux collages qu'il avait commencés en 1906, avec du papier et en y ajoutant des collages de tissus colorés imprimés. Les matériaux qui le captivent alors sont un axe majeur de son œuvre jusqu'en 1960. L'année de sa mort, en 1966, une exposition rétrospective est organisée à Chicago.
Contactez-nous
Faire une offre
Nous avons remarqué que vous êtes nouveau sur Pamono !
Veuillez accepter les Termes, Conditions et Politique de Confidentialité
Contactez-nous
Faire une offre
Vous y êtes presque!
Pour suivre votre conversation sur la plateforme, merci de compléter votre enregistrement Pour procéder avec votre offre sur la plateforme, veuillez compléter l’enregistrement.Envoyé!
Merci pour votre message, un membre de notre équipe vous contactera rapidemment
Si vous etes un professionnel du design, merci de vous inscrire ici pour pouvoir profiter de bénéfices exclusifs