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Aimé Barraud, born in La Chaux-de-Fonds on March 14, 1902 and died in Neuchâtel on February 14, 1954, is a Swiss painter representing the New Objectivity. The painting of the Barraud brothers is a vast subject, commensurate with the scale of their production, the interest it continues to arouse, an interest which even seems to grow, also at the height of the uniqueness, thereby a little enigmatic, of the relationship between four brothers who are almost equally gifted. Charles, François, Aimé and Aurèle were born between 1897 and 1903 in La Chaux-de-Fonds; the family will have seven children. The father was an engraver, a profession acquired from his own father in the watchmaking city. In the siblings, François is considered as the master, the factor of emulation. Suffering from tuberculosis, he was the first to disappear in 1934 (he was born in 1899). Aurèle and Aimé, close and linked like twins, are indeed, stylistically, the least dissociable. Finally, Charles, the eldest, the one who will live the longest (he died in 1997 at the age of 100), will lead a somewhat more lonely career, and his painting gives more signs of a liberation from touch. But on the whole, and this exhibition common to the four painters is striking in this regard, the Barraud brothers are, more or less, the same in the choice of their subjects, among which the human figure occupies a central place, in the mastery of means, in the committed nature of their art, which testifies to social injustice and poverty. All four experienced this misery: when they followed evening classes at the Art School of La Chaux-de-Fonds, where Charles L'Eplattenier and Charles-Edouard Jeanneret taught in particular, they worked during the day as masons. or stone breakers, activities they pursued in the following years to earn a living and that of their family. Interested in primitive art, also influenced by Dutch painting, the Barraud brothers produced realistic paintings, tinged with melancholy and a certain strangeness, like the German painters of the Neue Sachlichtkeit or New Objectivity. In Geneva, Galerie Moos will sign a contract with them, undoubtedly providing them with support, subjecting them to demands as well. During the Geneva exhibitions, for example at the time of the homage to François just deceased, some will criticize a meticulous technique, "wood with icy veins, extinct metals, leaden flesh". Good of the painting of François Barraud and his brothers, but it lacks an allusion to the evocative accuracy of the situations, to the intelligence of the constructions and especially to the contained emotion which emanates from the paintings. Paintings that feature familiar and family models, starting with the painters' wives and… the brothers. ED: 1/15
Aimé Barraud, né à La Chaux-de-Fonds le 14 mars 1902 et mort à Neuchâtel le 14 février 1954, est un peintre suisse représentant la Nouvelle Objectivité. La peinture des frères Barraud est un vaste sujet, à la mesure de l'ampleur de leur production, de l'intérêt qu'elle continue de susciter, intérêt qui semble même s'accroître, à la hauteur aussi de l'unicité, par là même un peu énigmatique, de la relation entre quatre frères presque aussi doués. Charles, François, Aimé et Aurèle sont nés entre 1897 et 1903 à La Chaux-de-Fonds ; la famille comptera sept enfants. Le père est graveur, profession acquise auprès de son propre père dans la cité horlogère. Dans la fratrie, François est considéré comme le maître, le facteur d'émulation. Atteint de tuberculose, il est le premier à disparaître en 1934 (il est né en 1899). Aurèle et Aimé, proches et liés comme des jumeaux, sont en effet, stylistiquement, les moins dissociables. Enfin, Charles, l'aîné, celui qui vivra le plus longtemps (il meurt en 1997 à l'âge de 100 ans), mènera une carrière un peu plus solitaire, et sa peinture donne davantage de signes d'un affranchissement de la touche. Mais dans l'ensemble, et cette exposition commune aux quatre peintres est à cet égard frappante, les frères Barraud sont, peu ou prou, les mêmes dans le choix de leurs sujets, parmi lesquels la figure humaine occupe une place centrale, dans la maîtrise des moyens, dans le caractère engagé de leur art, qui témoigne de l'injustice sociale et de la misère. Tous quatre ont connu cette misère : lorsqu'ils suivaient les cours du soir à l'Ecole des Beaux-Arts de La Chaux-de-Fonds, où enseignaient notamment Charles L'Eplattenier et Charles-Edouard Jeanneret, ils travaillaient le jour comme maçons ou casseurs de pierres, activités qu'ils ont poursuivies dans les années suivantes pour gagner leur vie et celle de leur famille. Intéressés par l'art primitif, également influencés par la peinture hollandaise, les frères Barraud réalisent des tableaux réalistes, teintés de mélancolie et d'une certaine étrangeté, à l'instar des peintres allemands de la Neue Sachlichtkeit ou Nouvelle Objectivité. A Genève, la Galerie Moos signera un contrat avec eux, leur apportant sans doute un soutien, les soumettant aussi à des exigences. Lors des expositions genevoises, par exemple lors de l'hommage à François tout juste décédé, certains critiqueront une technique méticuleuse, "bois aux veines glacées, métaux éteints, chairs plombées". Bon de la peinture de François Barraud et de ses frères, mais il manque une allusion à la justesse évocatrice des situations, à l'intelligence des constructions et surtout à l'émotion contenue qui émane des tableaux. Des tableaux qui mettent en scène des modèles familiers et familiaux, à commencer par les épouses des peintres et... les frères. ED : 1/15
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