Beautiful ewer in white Murano glass, blue and red watermarked, mouth-blown.
Until the 17th and 18th centuries, ewers were used to serve drinks.
Generally made of gold or silver precious metal, finely sculpted and chased, it takes the form of an elegantly shaped vase, generally taller than it is wide, mounted on a foot, with a spout and handle.
Its name comes from the word aigue, meaning water in Old French (as does the locality of Aigues-Mortes).
The ewer was widely used throughout the Middle Ages and the Renaissance.
In the 18th century, it was replaced by the crystal carafe and the earthenware water jug.
The water jug was originally designed to serve water on tables. It was also used for washing.
Period: Early 20th century
Dimensions: Height: 33cm - Width: 16cm
Filigree glass is the French translation of the old Venetian term "vetro a filigrana"; this name covers a range of transparent blown glass varieties in which stretched glass threads ("canne") in white or various colors are incorporated. "Latticino" or "Latticinio" is an Italian term that has fallen into disuse and also designates "vetro a filigrana".
This generic term covers three different types of decor: "vetro a fili", in which the "canes" form parallel lines; "vetro a retorti", in which the "canes" are twisted into spirals; and "vetro a reticello", in which the "canes" intertwine to form a mesh, a delicate net in which tiny air bubbles are trapped.
These refined and luxurious Venetian glass techniques appeared during the Renaissance, in the course of the 16th century, from the first quarter of the century to the last quarter, depending on their degree of complexity.
They could be combined with the insertion of gold leaf as well as molding and appliqué, resulting in a precious production of infinite decorative variety.
The princely courts showed a keen interest in the splendid pieces produced in Venice, and encouraged the arrival of Venetian craftsmen.
Since then, filigree glass has never ceased to be favored by glassmakers over the centuries, but the 19th century saw a major revival in its production in Murano, under the impetus of Domenico.
Belle aiguière en verre blanc de Murano, filigrane bleu et rouge, soufflée à la bouche.
Jusqu'aux XVIIe et XVIIIe siècles, les aiguières étaient utilisées pour servir les boissons.
Généralement en métal précieux or ou argent, finement sculptée et ciselée, elle se présente sous la forme d'un vase aux formes élégantes, généralement plus haut que large, monté sur un pied, avec un bec et une anse.
Son nom vient du mot aigue, qui signifie eau en vieux français (tout comme la localité d'Aigues-Mortes).
L'aiguière a été largement utilisée tout au long du Moyen Âge et de la Renaissance.
Au XVIIIe siècle, elle est remplacée par la carafe en cristal et le pot à eau en faïence.
Le pot à eau était à l'origine destiné à servir de l'eau sur les tables. Elle était également utilisée pour la toilette.
L'époque : Début du 20e siècle
Dimensions de l'objet : Hauteur : 33cm - Largeur : 16cm
Le verre filigrané est la traduction française de l'ancien terme vénitien "vetro a filigrana" ; ce nom recouvre une série de variétés de verre soufflé transparent dans lequel sont incorporés des fils de verre étirés ("canne") de couleur blanche ou de différentes couleurs. "Latticino" ou "Latticinio" est un terme italien tombé en désuétude qui désigne également le "vetro a filigrana".
Ce terme générique recouvre trois types de décors différents : "Le "vetro a fili", où les cannes forment des lignes parallèles ; le "vetro a retorti", où les cannes sont torsadées en spirale ; et le "vetro a reticello", où les cannes s'entrelacent pour former une maille, un filet délicat dans lequel sont piégées de minuscules bulles d'air.
Ces techniques raffinées et luxueuses du verre vénitien sont apparues à la Renaissance, au cours du XVIe siècle, du premier au dernier quart du siècle, selon leur degré de complexité.
Elles pouvaient être combinées à l'insertion de feuilles d'or ainsi qu'au moulage et à l'application, donnant lieu à une production précieuse d'une infinie variété décorative.
Les cours princières s'intéressent de près aux splendides pièces produites à Venise et encouragent l'arrivée d'artisans vénitiens.
Dès lors, le verre filigrané n'a cessé d'être plébiscité par les verriers au fil des siècles, mais le XIXe siècle a vu un renouveau important de sa production à Murano, sous l'impulsion de Domenico.
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