Showcase, Venetian art nouveau bookcase, Bottega Vincenzo Cadorin attributed, in oak, with square protective grille, hand-carved.
Two doors that open onto an internal compartment divided by a shelf. Upon request, the display cabinet can be closed on the back of the grill with glass or fabric, as was sometimes used in ancient times to prevent dust from entering.
This beautiful piece of furniture was born as country furniture for the Venetian nobility, the wavy sides and the contained structure make it particularly versatile, elegant and unique in its kind. Intact and original manufacture, no restorations.
The cabinet is all original and has only been polished with wax
About Bottega Vincenzo Cadorin
The Cadorins, coming from Pieve di Cadore (like Tiziano Vecelio) but having already moved to Venice in the 16th century, had been a constant presence in the art events of the lagoon city for three centuries; a protagonism that seemed to have been interrupted in 1848 when the last of the seven workshops of the Serenissima was closed.
It was only a parenthesis: Vincenzo, a great sculptor and carver trained at the Academy of Fine Arts and soon at the head of a company that numbered over 40, took over the management of the family atelier a few decades later and until 1925. workers, called to work for the Savoys and for D'Annunzio, for churches, houses and palaces and participated in the Biennale exhibitions since its foundation.
ABOUT TESTOLINI BROTHERS-TESTOLINI FRERES
Fratelli Testolini saw its birth as a carpentry-cabinetmaking company; its owners were not ordinary personalities and immediately began to introduce new fashions in furnishings. The period chosen was not among the most propitious - shortly thereafter there would be the uprisings of 1848 and the famous revolt of Manin and the Republic of San Marco -, but the Testolini were not discouraged and serenely continued their production, seizing immediately the fresh artistic eclecticism that invaded the world from the mid-19th century, starting to conceive and produce original and imaginative models.
Venice increasingly became a destination for rich international tourism and the Testolini Brothers began to diversify and expand their production, covering all branches of applied arts. Towards the end of the century their production was very varied: furniture, furnishing accessories, porcelain, textiles, lace, wrought iron, sculptures in both marble and wood, mosaics, micromosaics, glass, embossed metal objects and photographic material.
Vitrine, bibliothèque vénitienne art nouveau, attribuée à la Bottega Vincenzo Cadorin, en chêne, avec grille de protection carrée, sculptée à la main.
Deux portes qui s'ouvrent sur un compartiment interne divisé par une étagère. Sur demande, la vitrine peut être fermée à l'arrière de la grille avec du verre ou du tissu, comme on le faisait parfois dans l'Antiquité pour empêcher la poussière de pénétrer à l'intérieur.
Ce beau meuble est né comme meuble de campagne pour la noblesse vénitienne, les côtés ondulés et la structure contenue le rendent particulièrement polyvalent, élégant et unique en son genre. Fabrication intacte et originale, pas de restaurations.
Le meuble est entièrement d'origine et n'a été poli qu'avec de la cire
À propos de la Bottega Vincenzo Cadorin
Les Cadorin, originaires de Pieve di Cadore (comme Tiziano Vecelio) mais installés à Venise dès le XVIe siècle, ont été constamment présents dans les événements artistiques de la cité lagunaire pendant trois siècles ; un protagonisme qui semble s'être interrompu en 1848 lorsque le dernier des sept ateliers de la Sérénissime fut fermé.
Ce n'était qu'une parenthèse : Vincenzo, grand sculpteur et graveur formé à l'Académie des Beaux-Arts et bientôt à la tête d'une entreprise de plus de 40 personnes, reprit la direction de l'atelier familial quelques décennies plus tard et jusqu'en 1925. L'entreprise a travaillé pour les Savoie et pour D'Annunzio, pour des églises, des maisons et des palais et a participé aux expositions de la Biennale dès sa fondation.
À PROPOS DES FRÈRES TESTOLINI-TESTOLINI FRERES
Fratelli Testolini a vu le jour en tant qu'entreprise de menuiserie-ébénisterie ; ses propriétaires n'étaient pas des personnalités ordinaires et ont immédiatement commencé à introduire de nouvelles modes dans l'ameublement. La période choisie n'est pas des plus propices - peu après il y aura les soulèvements de 1848 et la fameuse révolte de Manin et de la République de Saint-Marc -, mais les Testolini ne se découragent pas et poursuivent sereinement leur production, saisissant immédiatement le nouvel éclectisme artistique qui envahit le monde à partir de la moitié du XIXe siècle, en commençant à concevoir et à produire des modèles originaux et imaginatifs.
Venise devient de plus en plus la destination d'un riche tourisme international et les frères Testolini commencent à diversifier et à étendre leur production, couvrant toutes les branches des arts appliqués. Vers la fin du siècle, leur production est très variée : meubles, accessoires d'ameublement, porcelaine, textiles, dentelles, fer forgé, sculptures en marbre et en bois, mosaïques, micromosaïques, verre, objets en métal repoussé et matériel photographique.
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