Autograph Happy New Year Card Signed and Dated by Alberto Lattuada to Maria De Matteis. Milan, December 30th 1941. 9.2 x 14 cm. In 24°. In Italian. Excellent condition: As good as New. On the front, a b/w reproduction of Alida Valli's portrait. Collect or present this unique piece between the Italian film director of Piccolo Mondo Antico and the talented Italian costume designer, as if itwas a holy relic of the cinema world! Background In 1941 Alberto Lattuada devoted himself completely to cinema as assistant director of Mario Soldati for Piccolo Mondo Antico and as screenwriter of Ferdinando Maria Poggioli for Sissignora. Between 1942 and 1943 he directed his first two films deliberately drawn from literary works: first Giacomo the Idealist, based on the novel of the same name by Emilio De Marchi; subsequently La Freccia nel fianco, from the story by Luciano Zuccoli. Alberto Lattuada (1914 – 2005) The Italian film director, Alberto Lattuada, was the son of composer Felice Lattuada. Before entering the film industry, Lattuada's father made him complete his architecture studies even though he recognized his desire to make movies. He began his career as a screenwriter and assistant director on Mario Soldati's Piccolo mondo antico (''Old-Fashioned World'', 1940). The first film he directed was Giacomo l'idealista (1943). Luci del Varietà (1950), co-directed with Federico Fellini, was the latter's first directorial endeavour Maria De Matteis (Florence, 1898 - Rome, 1988). Maria De Matteis is famous in the world of cinema and theater as a costume designer. The teachings of Gino Carlo Sensani and professional experiences alongside directors such as Luchino Visconti, Orson Welles, Vittorio De Sica and Mario Soldati, led her to carry out a research based on the careful analysis of the intimate nature of the characters she dresses, and to find a personal stylistic code, in accordance with the various directorial intentions. She received the “Nastro d’Argento ”twice, first in 1953 for The Golden Carriage (1952) directed by Jean Renoir, then in 1961 for Mario Bonnard's Gastone (1960), while in 1957 he had obtained an Oscar nomination for War and peace (1955; War and Peace) by King Vidor. In 1971 she was awarded with the BAFTA Film Award for costumes of Sergej F. Bondarčuk's Waterloo (1970).
Carte de bonne année signée et datée par Alberto Lattuada à Maria De Matteis. Milan, le 30 décembre 1941. 9.2 x 14 cm. En 24°. En italien. Excellent état : Comme neuf. Au recto, une reproduction en noir et blanc du portrait d'Alida Valli. Collectionnez ou présentez cette pièce unique entre le réalisateur italien de Piccolo Mondo Antico et le talentueux costumier italien, comme si c'était une sainte relique du monde du cinéma ! Contexte En 1941, Alberto Lattuada se consacre entièrement au cinéma en tant qu'assistant réalisateur de Mario Soldati pour Piccolo Mondo Antico et en tant que scénariste de Ferdinando Maria Poggioli pour Sissignora. Entre 1942 et 1943, il réalise ses deux premiers films délibérément tirés d'œuvres littéraires : d'abord Giacomo l'idéaliste, d'après le roman du même nom d'Emilio De Marchi ; ensuite La Freccia nel fianco, d'après l'histoire de Luciano Zuccoli. Alberto Lattuada (1914 - 2005) Le réalisateur italien Alberto Lattuada était le fils du compositeur Felice Lattuada. Avant d'entrer dans l'industrie cinématographique, le père de Lattuada lui a fait faire des études d'architecture, même s'il reconnaissait son désir de faire du cinéma. Il commence sa carrière comme scénariste et assistant réalisateur sur le Piccolo mondo antico de Mario Soldati (''Old-Fashioned World'', 1940). Le premier film qu'il a réalisé est Giacomo l'idealista (1943). Luci del Varietà (1950), co-réalisé avec Federico Fellini, est la première réalisation de ce dernier Maria De Matteis (Florence, 1898 - Rome, 1988). Maria De Matteis est célèbre dans le monde du cinéma et du théâtre en tant que créatrice de costumes. Les enseignements de Gino Carlo Sensani et les expériences professionnelles aux côtés de réalisateurs tels que Luchino Visconti, Orson Welles, Vittorio De Sica et Mario Soldati, l'ont amenée à mener une recherche basée sur l'analyse minutieuse de la nature intime des personnages qu'elle habille, et à trouver un code stylistique personnel, en accord avec les différentes intentions directoriales. Elle a reçu deux fois le "Nastro d'Argento", d'abord en 1953 pour La Voiture d'or (1952) de Jean Renoir, puis en 1961 pour Gastone (1960) de Mario Bonnard, alors qu'en 1957 il avait obtenu une nomination aux Oscars pour Guerre et paix (1955 ; Guerre et paix) du roi Vidor. En 1971, elle a reçu le prix BAFTA du cinéma pour les costumes de Waterloo (1970) de Sergej F. Bondarčuk.
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