Danseuse sur un Tabouret is a wonderful lithograph realized by Henri Matisse in 1929. It is hand-signed and numbered in pencil on the sheet. Edition of 130 prints. Image Dimensions: 45.5 x 26.5 cm Ref. Catalogue Pully, n. 135, p. 44. Those who know Henri Matisse (1869-1954) through his sumptuous, intensely colored canvases might be surprised to learn that he was also a delicate printmaker. Matisse is recognized as one of the greatest printmakers of the 20th century. Exponent of Post-Impressionism and dominant figure of Fauvism, painted one of his most iconic works, Dance (I), in 1909 when Russian industrialist and art collector Sergei Shchukin commissioned the work for his Moscow mansion, the Trubetskoy Palace. For the project, Matisse re-envisioned the circling nude dancers of his brightly colored Joy of Life (1906), in a pared-down palette and simplified lines. This monumental canvas, though completed in just one week and considered a study by Matisse, is one of the most significant works of 20th-century art, now held in the permanent collection of the Museum of Modern Art in New York. In the 1920s, Matisse’s obsession with dancers continued. He met the ballerina Henriette Darricarrère who became his most beloved muse, depicting her again and again in paintings, etchings, lithography, and works on paper. Her sculpted body and ability to transform herself into dozens of characters mesmerized Matisse for over seven years, providing an essential study of the human form for the artist.
Danseuse sur un Tabouret est une magnifique lithographie réalisée par Henri Matisse en 1929. Elle est signée et numérotée au crayon sur la feuille. Édition de 130 exemplaires. Dimensions de l'image : 45.5 x 26,5 cm Réf. Catalogue Pully, n. 135, p. 44. Ceux qui connaissent Henri Matisse (1869-1954) par ses somptueuses toiles aux couleurs intenses seront peut-être surpris d'apprendre qu'il était aussi un graveur délicat. Matisse est reconnu comme l'un des plus grands graveurs du XXe siècle. Représentant du post-impressionnisme et figure dominante du fauvisme, Matisse a peint l'une de ses œuvres les plus emblématiques, Danse (I), en 1909, lorsque l'industriel russe et collectionneur d'art Sergei Shchukin a commandé l'œuvre pour son manoir moscovite, le palais Trubetskoy. Pour ce projet, Matisse revisite les danseurs nus qui tournent en rond dans sa Joyeuse vie (1906) aux couleurs vives, en utilisant une palette plus épurée et des lignes simplifiées. Cette toile monumentale, réalisée en une semaine seulement et considérée comme une étude par Matisse, est l'une des œuvres les plus importantes de l'art du XXe siècle, aujourd'hui conservée dans la collection permanente du Museum of Modern Art de New York. Dans les années 1920, l'obsession de Matisse pour les danseuses se poursuit. Il rencontre la ballerine Henriette Darricarrère qui devient sa muse la plus aimée, la représentant encore et encore dans des peintures, des gravures, des lithographies et des œuvres sur papier. Son corps sculpté et sa capacité à se transformer en des dizaines de personnages hypnotisent Matisse pendant plus de sept ans, constituant pour l'artiste une étude essentielle de la forme humaine.
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