Rectangular chest of drawers on four block feet with rounded corners and two large drawers on three levels, one above the other and two small drawers next to each other. Elaborate latticework marquetry in rectangular reserves on front and both sides, blind walnut wood. All drawers are lockable, each with its own key, the keyholes are decorated with gilded bronze frames in Louis XIV style. A profiled top of "Campan Grand Melange" marble serves as the top finish. Although this excellent chest of drawers bears no stamp (stamping of furniture did not become common practice until after 1745), it shows a clear closeness in style and quality to works by the important Louis XIV period ebenist, Etienne Doirat (1675-1732). Étienne Doirat came from a family of ebenists who had been based in Paris since the beginning of the 17th century. It was only towards the end of his career that Doirat began stamping his furniture and, accordingly, only a few pieces bear his name and can serve as comparative pieces for newly discovered furniture. He made several types of furniture, including chests of drawers, cabinets, corner cupboards, and tables, often decorated with simple geometric marquetry in exotic woods. Doirat sought to retain exclusive control over the models for his bronze appliqués, even though he himself did not make them in his workshop. In 1731, a year before his death, Doirat established a store to sell his work on the Rue Saint Honoré, the famous street for luxury merchants. After his death, the business was taken over by his son-in-law, who was also a cabinetmaker. Doirats furniture can be found in many famous international museums, such as the Musée Carnavalet and the Petit Palais in Paris, the J.Paul Getty Museum in Malibu and the Hermitage in St.Peterburg. Cf.: Pierre Kjellberg: Le Mobilier Francais du XVIII Siècle, Paris, 2008, pp. 302-305. Condition: very good, min. signs of age and use. min. abrasion, shellac polish refreshed.
Commode rectangulaire reposant sur quatre pieds blocs aux angles arrondis et comportant deux grands tiroirs sur trois niveaux, l'un au-dessus de l'autre, et deux petits tiroirs côte à côte. Marqueterie élaborée en treillis dans des réserves rectangulaires sur la façade et les deux côtés, en noyer aveugle. Tous les tiroirs sont verrouillables, chacun avec sa propre clé, les trous de serrure sont décorés de cadres en bronze doré de style Louis XIV. Un plateau profilé en marbre "Campan Grand Melange" sert de finition supérieure. Bien que cette excellente commode ne porte pas d'estampille (l'estampillage des meubles n'est devenu une pratique courante qu'après 1745), elle présente une proximité évidente, en termes de style et de qualité, avec les œuvres de l'important ébéniste de la période Louis XIV, Étienne Doirat (1675-1732). Étienne Doirat est issu d'une famille d'ébénistes établie à Paris depuis le début du XVIIe siècle. Ce n'est que vers la fin de sa carrière que Doirat a commencé à estampiller ses meubles et, par conséquent, seules quelques pièces portent son nom et peuvent servir de pièces de comparaison pour des meubles nouvellement découverts. Il a fabriqué plusieurs types de meubles, notamment des commodes, des armoires, des placards d'angle et des tables, souvent décorés d'une simple marqueterie géométrique en bois exotique. Doirat cherchait à conserver le contrôle exclusif des modèles de ses appliques en bronze, même s'il ne les fabriquait pas lui-même dans son atelier. En 1731, un an avant sa mort, Doirat établit un magasin pour vendre ses œuvres dans la rue Saint Honoré, célèbre rue des marchands de luxe. Après sa mort, l'affaire est reprise par son gendre, également ébéniste. Les meubles Doirat se trouvent dans de nombreux musées internationaux de renom, tels que le musée Carnavalet et le Petit Palais à Paris, le J.Paul Getty Museum à Malibu et l'Ermitage à Saint-Pétersbourg. Cf : Pierre Kjellberg : Le Mobilier Français du XVIII Siècle, Paris, 2008, pp. 302-305. Condition : très bon, min. signes d'âge et d'utilisation. min. abrasion, vernis à la gomme-laque rafraîchi.
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