Beeswax, resin and pigment on archival paper mounted on archival board matted - Unframed. Image size: 20 cm x 31 cm, 7.75” x 12” mounted on archival board 41 cm x 51 cm, 16” x 20” matted. This work is from a series of works on paper exhibited in the solo show: “The Temperature of Light” at Kean University, NJ 2015. Inspired by the ancient ceramic glaze of Jade Green pottery known as the Age of Celedon, the nuance of celedon is here explored within the refractive spectrum. The images Yntema creates are the result of accumulated, semi-translucent layers of color. The beeswax gives a dimensional quality to whatever surface she paints on. Despite the buildup of layers, the qualities of the wax also imbue an ephemeral lightness to the pictures, as light is allowed to pass through the top layer to illuminate the layers beneath. The process of creating these pictures is slow and deliberate, and that sense of the building up of time is important to the work. Yntema is inspired by the way light interacts with the natural landscape. She uses color and space as a way of examining light. Janise Yntema is an American abstract painter currently living and working in Brussels, Belgium. She works with the ancient technique of encaustic wax, a combination of beeswax, resin and pigments in which heat serves as the active solvent. Yntema’s visual language is inspired by how light, perceived through pigment, creates space in combination with how perceptions of time can be retained through colour. Her work references Postmodern Tonalism. Her paintings bring to question the line between figuration and abstraction as within the visual language of the horizontal, a sense of place is suggested. Her paintings are concerned with what is perceived as real comparative to the ideal, an examination into the larger reality of nature and life. Yntema extensive exhibition history includes solo and group shows in London, New York City, Brussels, and Amsterdam. Recent solo exhibitions include Le Paysage Tranquille at Galerie Marie Demange, Brussels, in 2016, and The Quiet Landscape, at Cadogan Contemporary, London, UK, in 2015. Her work is included in numerous public and private collections, including that of the Philips Corporation, the Art Institute of Chicago, the Metropolitan Museum of Art, New York and the Stedelijk Museum, Amsterdam.
Cire d'abeille, résine et pigment sur papier d'archives monté sur carton d'archives mat - Non encadré. Taille de l'image : 20 cm x 31 cm, 7.75" x 12" monté sur un tableau d'archives 41 cm x 51 cm, 16" x 20" mat. Cette œuvre fait partie d'une série d'œuvres sur papier exposées dans le cadre de l'exposition individuelle : "The Temperature of Light" à la Kean University, NJ 2015. Inspirée par l'ancienne glaçure céramique de la poterie Jade Green connue sous le nom d'Age of Celedon, la nuance du celedon est ici explorée au sein du spectre réfractif. Les images créées par Yntema sont le résultat de couches de couleur accumulées et semi-translucides. La cire d'abeille donne une qualité dimensionnelle à toute surface qu'elle peint. Malgré l'accumulation de couches, les qualités de la cire confèrent également une légèreté éphémère aux images, car la lumière peut traverser la couche supérieure pour éclairer les couches inférieures. Le processus de création de ces images est lent et délibéré, et ce sens de l'accumulation du temps est important pour l'œuvre. Yntema s'inspire de la façon dont la lumière interagit avec le paysage naturel. Elle utilise la couleur et l'espace comme moyen d'examiner la lumière. Janise Yntema est une peintre abstraite américaine qui vit et travaille actuellement à Bruxelles, en Belgique. Elle travaille avec l'ancienne technique de la cire encaustique, une combinaison de cire d'abeille, de résine et de pigments dans laquelle la chaleur sert de solvant actif. Le langage visuel d'Yntema est inspiré par la façon dont la lumière, perçue à travers le pigment, crée l'espace en combinaison avec la façon dont les perceptions du temps peuvent être retenues par la couleur. Son travail fait référence au tonalisme postmoderne. Ses peintures remettent en question la frontière entre la figuration et l'abstraction, car le langage visuel de l'horizontal suggère un sentiment de lieu. Ses peintures s'intéressent à ce qui est perçu comme une réelle comparaison avec l'idéal, un examen de la réalité plus large de la nature et de la vie. Yntema a présenté de nombreuses expositions individuelles et collectives à Londres, New York, Bruxelles et Amsterdam. Parmi ses expositions personnelles récentes, citons Le Paysage Tranquille à la Galerie Marie Demange, Bruxelles, en 2016, et The Quiet Landscape, chez Cadogan Contemporary, Londres, Royaume-Uni, en 2015. Ses œuvres font partie de nombreuses collections publiques et privées, notamment celles de la Philips Corporation, de l'Art Institute of Chicago, du Metropolitan Museum of Art de New York et du Stedelijk Museum d'Amsterdam.
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