Six elegant neoclassical chairs "á l'Étrusque" standing on round turned front legs and rectangular curved back legs; the center panel of the backrest is decorated with openwork carved latticework whose intersections are accented by stylized rosettes. The top finishing edge sweeps backward, forming a sweeping counterpart to the concavely curved back legs. All chairs have been reupholstered in an elegant yellow and gold paisley pattern jacquard fabric by RUBELLI. The set of 6 Directoire chairs is closely related to chair designs by Parisian cabinetmaker Georges Jacob (1739-1814) in its formal language and characteristic backrest design: Georges Jacob was one of the most famous Parisian cabinetmakers who specialized in the production of luxurious seating furniture. He received his master title in 1765 and worked for the French royal family and the French and international aristocracy, e.g. for Marie-Antoinette in Versailles, but especially for Monsieur, the King's brother, who became his most important customer. In 1791, the guild system was abolished and Jacob abandoned his specialization in seating furniture and expanded his portfolio to include the production of other types of furniture as well as bronze assemblies for luxury furniture. After Jacob and his company survived the Revolution with the support of the painter Jacques Louis David, he retired in 1796, leaving his workshop to his two sons, Georges II and François-Honoré-Georges Jacob-Desmalter, known as Jacob Frères. Jacob's workshop became a furniture supplier to the French Consulate and subsequently to Emperor Napoleon. Jacob's works are exhibited in major international museums and collections, including the Chateaux of Chantilly and Fontainebleau, the Louvre and Musée des Arts Decoratifs in Paris, the Wallace Collection in London, the Boston Museum of Fine Arts, and New York's Metropolitan Museum, to name a few. Compare: Kjellberg, Pierre: Le mobilier francais du XVIIIe siècle, Paris, 2008, p. 469, fig. g Condition: very good, shellac polish refreshed, new upholstery, min. signs of age and use.
Six élégantes chaises néoclassiques "à l'Étrusque" reposant sur des pieds avant ronds tournés et des pieds arrière rectangulaires incurvés ; le panneau central du dossier est décoré d'un treillis sculpté ajouré dont les intersections sont accentuées par des rosettes stylisées. Le bord de finition supérieur s'incline vers l'arrière, formant un pendant aux pieds arrière à la courbe concave. Toutes les chaises ont été retapissées dans un élégant tissu jacquard à motif cachemire jaune et or de RUBELLI. L'ensemble de 6 chaises Directoire est étroitement lié aux modèles de chaises de l'ébéniste parisien Georges Jacob (1739-1814) par son langage formel et le design caractéristique de son dossier : Georges Jacob était l'un des plus célèbres ébénistes parisiens, spécialisé dans la production de luxueux meubles de siège. Il a reçu son titre de maître en 1765 et a travaillé pour la famille royale française et l'aristocratie française et internationale, par exemple pour Marie-Antoinette à Versailles, mais surtout pour Monsieur, le frère du roi, qui est devenu son plus important client. En 1791, le système des guildes est aboli et Jacob abandonne sa spécialisation dans les sièges et élargit son portefeuille pour inclure la production d'autres types de meubles ainsi que des assemblages en bronze pour les meubles de luxe. Après que Jacob et son entreprise aient survécu à la Révolution grâce au soutien du peintre Jacques Louis David, il se retire en 1796, laissant son atelier à ses deux fils, Georges II et François-Honoré-Georges Jacob-Desmalter, connus sous le nom de Jacob Frères. L'atelier de Jacob devint un fournisseur de meubles pour le consulat de France, puis pour l'empereur Napoléon. Les œuvres de Jacob sont exposées dans de grands musées et collections internationaux, notamment les châteaux de Chantilly et de Fontainebleau, le Louvre et le musée des Arts décoratifs de Paris, la Wallace Collection de Londres, le Boston Museum of Fine Arts et le Metropolitan Museum de New York, pour n'en citer que quelques-uns. Comparez : Kjellberg, Pierre : Le mobilier francais du XVIIIe siècle, Paris, 2008, p. 469, fig. g État : très bon, vernis à la gomme-laque rafraîchi, rembourrage neuf, signes minimes d'âge et d'utilisation.
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