Blue and white chinoiserie altar vase. Delft, circa 1685 The ovoid altar vase stands on a high-waisted foot. The flaring cylindrical neck ends in an outward sloping mouth rim. The two blue coloured lion-shaped handles have suspending rings in their jaws. The body is painted with a continuous oriental landscape with banana and pine trees, Chinese figures and houses, while the neck is painted with three bands of different ornaments. The mouth rim is decorated with rectangular ornaments, the foot with leaves under a band around the ankle. Altar vases are also called vases à chimères. The oldest faience examples were made in the sixteen-twenties in Nevers, France and are attributed to the Conrade potters family, who originated from Italy. The shape is based on metal vases used during the services in Catholic churches. Therefore it is no wonder that many altar vases are painted with the Christogram IHS. Altar vases were made in Delft from about 1675 onwards and production continued well into the eighteenth century. Marked examples are known from multiple manufacturers, such as The Greek A and The Moor’s Head potteries (Aronson 2011, pp. 14-15). A pair of eighteenth century vases was made between 1700 and 1716 at The Three Porcelain Ash Barrells pottery. They are marked with PK for the owner Pieter Kam or, after 1705, by his widow (Blazy & Boyazoglu 1983, p. 110). The pair is painted with a dense parsley decor. A miniature example was excavated from a cesspit in the grounds of the former Porcelain Bottle pottery in Delft. At the same location a larger fragment was also found, decorated with a triple-tulip design in blue and yellow (Eliëns, Schledorn, Van Aken-Fehmers, pp. 31 , 36, 45). Three altar vases with similar tulip and flower decoration in blue and yellow are in the collection of the Dutch Open Air Museum in Arnhem and can also be attributed to the Porcelain Bottle pottery (Klein, p. 152). Official Catholic services were not allowed in the seventeenth century in the Dutch republic, however Catholic conventicles were tolerated. At first sight it might be surprising that a Catholic object like an altar vase was made in a protestant country like The Netherlands. But, it shouldn’t be. These vases could very well have been made for export to Catholic areas such as France, German speaking countries and the Polish-Lithuanian commonwealth. In The Netherlands they may also have been commissioned for use in the Catholic conventicles. Moreover, it is not certain that all of them were used as altar vases. The ones without a religious decoration could have been used as a vase for flowers or decoration in a private home. However, the chance that such a vase was used in a protestant household is very small, since it would have been associated with Catholicism. Dimensions: height 22 cm / 8.66 in, greatest diameter over the handles 16.5 cm / 6.30 in. The vase is about 330 years old and has the usual small glaze chips, to top and bottom rim, see photos. Both handles with professional restoration.
Vase d'autel en chinoiserie bleu et blanc. Delft, vers 1685 Le vase d'autel ovoïde repose sur un pied à taille haute. Le col cylindrique évasé se termine par un bord de bouche incliné vers l'extérieur. Les deux anses en forme de lion de couleur bleue sont munies d'anneaux de suspension dans leurs mâchoires. Le corps est peint d'un paysage oriental continu avec des bananiers et des pins, des personnages chinois et des maisons, tandis que le col est peint de trois bandes d'ornements différents. Le bord de la bouche est décoré d'ornements rectangulaires, le pied de feuilles sous une bande autour de la cheville. Les vases d'autel sont également appelés vases à chimères. Les plus anciens exemples en faïence ont été fabriqués dans les années soixante-dix à Nevers, en France, et sont attribués à la famille de potiers Conrade, originaire d'Italie. La forme s'inspire des vases en métal utilisés pendant les offices dans les églises catholiques. Il n'est donc pas étonnant que de nombreux vases d'autel soient peints avec le Christogramme IHS. Les vases d'autel ont été fabriqués à Delft à partir de 1675 environ et la production s'est poursuivie pendant une bonne partie du XVIIIe siècle. Des exemples marqués sont connus de plusieurs fabricants, tels que les poteries The Greek A et The Moor's Head (Aronson 2011, pp. 14-15). Une paire de vases du XVIIIe siècle a été fabriquée entre 1700 et 1716 à la poterie The Three Porcelain Ash Barrells. Ils sont marqués du PK pour le propriétaire Pieter Kam ou, après 1705, par sa veuve (Blazy & Boyazoglu 1983, p. 110). La paire est peinte d'un décor dense de persil. Un exemplaire miniature a été exhumé d'une fosse d'aisance sur le terrain de l'ancienne poterie Porcelain Bottle à Delft. Au même endroit, un fragment plus grand a également été découvert, décoré d'un motif à trois tulipes en bleu et jaune (Eliëns, Schledorn, Van Aken-Fehmers, pp. 31 , 36, 45). Trois vases d'autel avec un décor similaire de tulipes et de fleurs en bleu et jaune font partie de la collection du Musée néerlandais de plein air à Arnhem et peuvent également être attribués à la poterie Porcelain Bottle (Klein, p. 152). Au XVIIe siècle, les services catholiques officiels n'étaient pas autorisés dans la république néerlandaise, mais les conventicules catholiques étaient tolérés. À première vue, il peut être surprenant qu'un objet catholique comme un vase d'autel ait été fabriqué dans un pays protestant comme les Pays-Bas. Mais cela ne devrait pas l'être. Ces vases ont très bien pu être fabriqués pour être exportés vers des régions catholiques comme la France, les pays germanophones et le Commonwealth polonais-lituanien. Aux Pays-Bas, ils peuvent également avoir été commandés pour être utilisés dans les couvents catholiques. Par ailleurs, il n'est pas certain qu'ils aient tous été utilisés comme vases d'autel. Ceux qui n'avaient pas de décoration religieuse ont pu servir de vase à fleurs ou de décoration dans une maison privée. Cependant, la probabilité qu'un tel vase ait été utilisé dans un foyer protestant est très faible, car il aurait été associé au catholicisme. Dimensions : hauteur 22 cm / 8.66 in, plus grand diamètre au-dessus des anses 16.5 cm / 6.30 in. Le vase a environ 330 ans et présente les habituels petits éclats de glaçure, sur le bord supérieur et inférieur, voir photos. Les deux anses ont été restaurées par un professionnel.
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