Bronze statue in brown patina representing Susanna, sculpted by Eugene-Antoine Aizelin (1821-1902). Susanna at the bath is a story from the apocryphal chapter 13 of the Book of Daniel in the Bible. In the story, a young woman, Susanna, refused the immoral proposition of two old men who were watching her in secret during her bath. To get their revenge, the two men accused her of adultery, which was a death sentence for her. The prophet Daniel intervened and by cross-examining the men he proved her innocence and confirmed their guilt. The female figure of this sculpture is draped in a flowing tunic and is a perfect example of the Neoclassic style that inspired sculptors until the end of the 19th century. The bronze is set on a square, terraced, white-veined Carrara marble base. Signed on the base: Aizelin sculpteur. Manufacturer's mark: Gautier et Albinet. Eugene Aizelin (Paris, 1821-1902) was a student of Ramey and Dumont at the Ecole des Beaux-Arts in 1844. He displayed his work regularly at the Paris Salon from 1852-1897 and finally at the Universal Exposition in 1900. In addition to his mythological and Biblical scenes were genre scenes, characters from operas and saints. Suzanne was presented at the 1897 Paris Salon. The bronze manufacturer Ferdinand Barbedienne produced a large number of Aizelin sculptures, as did Gautier and Albinet, who produced our Suzanne. Francois Gautier founded his bronze workshop in 1850 in Paris. He won a 1st place medal in 1855 with his table centerpieces, statues and home furnishings. He displayed his work again in 1862 and sold his business shortly afterward to J. Albinet and G. Coupon. They were specialists in clocks and bronze mantelpiece decorations. The two associates exposed at the 1874 Salon, including candelabras, clocks and various sizes of statuettes, circa 1890. Dimensions: W: 6.3 in, D: 6.5in, H: 15in. Dimensions: L: 16 cm, P:16.5 cm, H:38 cm. Bibliography: Pierre Kjellberg, Les bronzes du XIXe siècle. Dictionnaire des sculpteurs, Paris, les Éditions de l'Amateur, 1989, pp. 37-38; Bernard Metman, La petite sculpture au XIXe s. Les éditeurs, Archives de l'Art français, 1989, t. XXX, pp. 184, 195.
Statue en bronze à patine brune représentant Suzanne, sculptée par Eugène-Antoine Aizelin (1821-1902). Suzanne au bain est une histoire tirée du chapitre 13 apocryphe du Livre de Daniel dans la Bible. Dans cette histoire, une jeune femme, Suzanne, refuse la proposition immorale de deux vieillards qui l'observent en cachette pendant son bain. Pour se venger, les deux hommes l'accusent d'adultère, ce qui la condamne à mort. Le prophète Daniel intervint et, en contre-interrogeant les hommes, il prouva son innocence et confirma leur culpabilité. La figure féminine de cette sculpture, drapée dans une tunique fluide, est un parfait exemple du style néoclassique qui a inspiré les sculpteurs jusqu'à la fin du XIXe siècle. Le bronze est posé sur un socle carré en marbre de Carrare veiné de blanc. Signé sur la base : Aizelin sculpteur. Marque du fabricant : Gautier et Albinet. Eugène Aizelin (Paris, 1821-1902) a été l'élève de Ramey et de Dumont à l'Ecole des Beaux-Arts en 1844. Il expose régulièrement au Salon de Paris de 1852 à 1897 et enfin à l'Exposition universelle de 1900. Aux scènes mythologiques et bibliques s'ajoutent des scènes de genre, des personnages d'opéra et des saints. Suzanne a été présentée au Salon de Paris de 1897. Le bronzier Ferdinand Barbedienne a produit un grand nombre de sculptures d'Aizelin, tout comme Gautier et Albinet, qui ont réalisé notre Suzanne. François Gautier fonde son atelier de bronze en 1850 à Paris. Il obtient une première médaille en 1855 avec ses centres de table, ses statues et ses objets de décoration. Il expose à nouveau ses œuvres en 1862 et vend son entreprise peu après à J. Albinet et G. Coupon. Ces derniers étaient spécialisés dans les horloges et les décorations de cheminée en bronze. Les deux associés ont exposé au Salon de 1874, notamment des candélabres, des horloges et des statuettes de différentes tailles, vers 1890. Dimensions de l'objet : L : 6.3 in, P : 6.5in, H : 15in. Dimensions : L : 16 cm, P:16 cm : L : 16 cm, P:16.5 cm, H:38 cm. Bibliographie : Pierre Kjellberg, Les bronzes du XIXe siècle. Dictionnaire des sculpteurs, Paris, les Éditions de l'Amateur, 1989, pp. 37-38 ; Bernard Metman, La petite sculpture au XIXe s. Les éditeurs, Archives de l'Art français, 1989, t. XXX, pp. 184, 195.
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