Nemesis Statue (Original title: Statua di Nemesi) is a beautiful black and white burin and etching on paper, realized by the artist Pietro Bettelini (Caslano, 1763 – Rome, 1829), after Agostino Tofanelli (Lucca, 1770 - Rome, 1834), as the inscriptions on plate on the lower margin report “A. Tofanelli del.t / P. Bettelini sc. t”. Image Dimensions: 48 x 33.5 cm. This original print is numbered on plate in Roman numerals on the higher margin “Tom I. / Tav. VII'' and is a plate from the series ''Illustrazioni de' Monumenti scelti Borghesiani già esistenti nella Villa sul Pincio (..) date ora per la prima volta in luce dal cav. Gio. Gherardo De Rossi e da Stefano Piale sotto la guida di Vincenzo Feoli'', by Ennio Quirino Visconti, published by Stamperia de Romanis in Rome in 1821. In very good condition.. This wonderful etching has preserved still today it's beauty and fresh impression. Pietro Bettelini (Caslano, 1763 – Rome, 1829) The Swiss engraver began studying art very young under Gandolfi and Bartolozzi; but then he followed more the style of Raphael Morghen. Pietro Bettelini was appreciated by Thorwaldsen, who employed him to engrave some of his finest works, both figures and bass-reliefs. His engraving The Entombment, by Andrea del Sarto, in the Florence Gallery, shows all the beauty of the original, and may be considered not only his masterpiece but also among the finest examples of art. Agostino Tofanelli (Lucca 1770 - Rome 1834) Son of the engraver Andrea, Agostino Tofanelli studied with his father and his brother Stefano. In 1781 he settled in Rome to attend the courses of the Accademia del Nudo. Until the early years of the century it had a good name with a prestigious client as a draftsman and engraver; in 1807 he was appointed custodian of the Capitoline Museum, a position he held until his death. The first important assignments as a painter I saw in Rome in Palazzo Spada (1808) and in the renovation of the apartments of the Quirinale (Salon de Musique of the Empress, 1812). In 1813 he was appointed member of the Accademia di San Luca to follow the interventions in Palazzo Taverna , in the Palazzi Vaticani and in the chapel of the Quirinale. In Lucca, he was also commissioned by Maria Luisa di Borbone , for family portraits and works of biblical theme.
Statue de Némésis (Titre original : Statua di Nemesi) est une belle gravure au burin et à l'eau-forte sur papier en noir et blanc, réalisée par l'artiste Pietro Bettelini (Caslano, 1763 - Rome, 1829), d'après Agostino Tofanelli (Lucca, 1770 - Rome, 1834), comme le rapportent les inscriptions sur la plaque dans la marge inférieure "A. Tofanelli del.t / P. Bettelini sc. t". Dimensions de l'image : 48 x 33,5 cm. Cette épreuve originale est numérotée sur la plaque en chiffres romains dans la marge supérieure "Tom I. / Tav. VII" et est une planche de la série ''Illustrazioni de' Monumenti scelti Borghesiani già esistenti nella Villa sul Pincio (..) date ora per la prima volta in luce dal cav. Gio. Gherardo De Rossi e da Stefano Piale sotto la guida di Vincenzo Feoli'', par Ennio Quirino Visconti, publié par Stamperia de Romanis à Rome en 1821. En très bon état... Cette magnifique gravure a conservé aujourd'hui encore sa beauté et sa fraîcheur. Pietro Bettelini (Caslano, 1763 - Rome, 1829) Le graveur suisse a commencé à étudier l'art très jeune sous Gandolfi et Bartolozzi ; mais ensuite il a suivi plus le style de Raphael Morghen. Pietro Bettelini était apprécié par Thorwaldsen, qui l'employa pour graver certaines de ses plus belles œuvres, tant des figures que des bas-reliefs. Sa gravure de La mise au tombeau, d'Andrea del Sarto, dans la galerie de Florence, montre toute la beauté de l'original, et peut être considérée non seulement comme son chef-d'œuvre, mais aussi comme l'un des plus beaux exemples de l'art. Agostino Tofanelli (Lucca 1770 - Rome 1834) Fils du graveur Andrea, Agostino Tofanelli a étudié avec son père et son frère Stefano. En 1781, il s'installe à Rome pour suivre les cours de l'Accademia del Nudo. Jusqu'aux premières années du siècle, il jouit d'une bonne réputation auprès d'une clientèle prestigieuse en tant que dessinateur et graveur ; en 1807, il est nommé gardien du musée du Capitole, poste qu'il occupera jusqu'à sa mort. Les premières missions importantes en tant que peintre, je les ai vues à Rome au Palazzo Spada (1808) et dans la rénovation des appartements du Quirinal (Salon de Musique de l'Impératrice, 1812). En 1813, il est nommé membre de l'Accademia di San Luca pour suivre les interventions à Palazzo Taverna, dans les Palazzi Vaticani et dans la chapelle du Quirinal. À Lucques, il reçoit également la commande de Maria Luisa di Borbone, pour des portraits de famille et des œuvres à thème biblique.
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