Antique 19th Century Georgian solid silver basket, on four cast mask, ruffle and scroll feet, the shaped oval body pierced along the sides and applied with a border of cast and pierced winged masks, moths, festoons, flowers and foliage among scrollage, swing handle springing from leaf-capped scroll caryatids.
Hallmarked English silver (925 standard), London, year 1822 (g), Maker's mark E.F (Edward Farrell)
Edward Farrell’s apprenticeship and early life is almost completely unrecorded. Although described in Holden's Triennial Directory of 1805-7 as a silversmith, we don’t have any information about his work until 1813, when he registered his first mark. The most productive phase of his career began when he associated with Kensington Lewis, a silversmith and retailer who counted the Duke of York among his prestigious clients.
Their collaboration lasted from about 1816, until the mid 1830’s and during this period Farrell was commissioned large and remarkable sculptural pieces. His flourishing imagination was influenced by 17th Century Flemish and German paintings. His tea services are often embossed with tavern and popular scenes inspired by Teniers the Younger’s genre paintings. Farrell also experimented unusual designs after the Renaissance and Baroque, as well as in the most popular Rococo revival.
After the death of the Duke of York, in 1827, he continued working in a smaller scale. The remarkable silver gilt candelabrum displayed at the Victoria and Albert Museum and featuring Neptune riding a seahorse is a significant example of Farrell’s creativity and skills. It was part of a large scale garniture ordered by the Duke of York probably around 1819.
Height: 32cm
Width: 38 x 32cm
Weight: 1735g
Panier en argent massif de l'époque géorgienne du 19e siècle, reposant sur quatre pieds moulés en forme de masque, de volant et de volute, le corps ovale percé sur les côtés et orné d'une bordure de masques ailés moulés et percés, de papillons de nuit, de festons, de fleurs et de feuillages parmi des volutes, l'anse pivotante s'appuyant sur des cariatides à volutes coiffées de feuilles.
Argent anglais poinçonné (norme 925), Londres, année 1822 (g), marque du fabricant E.F (Edward Farrell)
L'apprentissage et les débuts de la vie d'Edward Farrell ne sont pratiquement pas documentés. Bien qu'il soit décrit dans le Holden's Triennial Directory de 1805-7 comme un orfèvre, nous n'avons aucune information sur son travail avant 1813, date à laquelle il a enregistré sa première marque. La phase la plus productive de sa carrière commence lorsqu'il s'associe à Kensington Lewis, un orfèvre et détaillant qui compte le duc d'York parmi ses prestigieux clients.
Leur collaboration a duré d'environ 1816 jusqu'au milieu des années 1830 et, au cours de cette période, Farrell s'est vu commander de grandes et remarquables pièces sculpturales. Son imagination florissante était influencée par les peintures flamandes et allemandes du XVIIe siècle. Ses services à thé sont souvent ornés de scènes de taverne et de scènes populaires inspirées des peintures de genre de Teniers le Jeune. Farrell a également expérimenté des conceptions inhabituelles après la Renaissance et le Baroque, ainsi que dans le cadre du renouveau rococo le plus populaire.
Après la mort du duc d'York, en 1827, il continue à travailler à plus petite échelle. Le remarquable candélabre en argent doré exposé au Victoria and Albert Museum et représentant Neptune chevauchant un hippocampe est un exemple significatif de la créativité et du savoir-faire de Farrell. Il faisait partie d'une garniture de grande envergure commandée par le duc d'York, probablement vers 1819.
Hauteur : 32 cm
Largeur : 38 x 32cm
Poids : 1735g
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