Sublime oil on panel by Alix-Louise Enault, representing a young woman with a pearl necklace and brown hair held back by an arrow (reference to the work of Francisco de Goya, "Portrait of the Spanish Queen Marie-Louise de Bourbon-Parme (1751 - 1819)", circa 1800).
The wooden frame sublimating this work, richly decorated with oak leaves and acorns,
has been entirely restored and gilded with gold leaf, as in the original. Each acorn has been meticulously polished, giving shine to the imposing frame and light to the painting.
Period : XIXth century - Circa : 1895
Dimensions : H :55,5 x W :41 cm (canvas with frame) - H :21.9 x W : 16.1cm (canvas alone)
Signature : Top right
Alix Marie Bardin was born in Cherbourg on November 1, 1846. She painted under the pseudonym of Melle Alix Duval at the beginning of her career.
After her marriage to Louis Enault (1824-1900), writer and critic at the Paris Salon, she became known as Alix-Louise Enault or simply Mme Louis Enault.
A student of Jean-Baptiste-Ange Tissier and Florent Willems, she made her first exhibition in 1876 at the Paris Salon with a painting entitled "The Invocation of the Bride" and continued to exhibit until 1896.
She became a member of the Salon des Artistes Français in 1885 and received an honorable mention in 1887.
Her creations are very appreciated by the critics and several of her paintings are cited as: "First Mourning", "Farewell", "The Abbess of Jouarre" and "Flowers of the Orient".
She won a bronze medal at the Universal Exhibition in Paris in 1889.
She died between 1909 and 1913 in Paris, France
Alix-Louise Enault is one of the references in the book: "Women Painters of the World, from the time of Caterina Vigri, 1413-1463, to Rosa Bonheur and Today", assembled and manufactured by Walter Shaw Sparrowen (United Kingdom), which gives an overview of leading women painters up to 1905, the year of publication.
The purpose of the book was to prove that "the achievements of women painters were second rate". The book includes over 300 images of paintings by more than 200 painters, most of whom were born in the 19th century and won medals at various international exhibitions.
Sublime huile sur panneau réalisée par Alix-Louise Enault, représentant une jeune femme au collier de perle et à la chevelure brune retenue par une flèche (référence à l’œuvre de Francisco de Goya, « Portrait de la Reine espagnole Marie-Louise de Bourbon-Parme (1751 – 1819) », vers 1800).
Le cadre en bois sublimant cette œuvre, richement ornés de feuilles de chênes et de glands,
a été entièrement restauré et doré, comme à l’origine, à la feuille d’or. Chaque gland a été minutieusement polis donnant de l’éclat à l’imposante ossature du cadre et de la lumière à la peinture.
Époque : XIXème siècle - Circa : 1895
Dimensions : H :55,5 x L :41 cm (toile avec cadre) - H :21.9 x L : 16.1cm (toile seule)
Signature : En haut à droite
Alix Marie Bardin est née à Cherbourg le 1er novembre 1846. Elle pratique la peinture sous le pseudonyme de Melle Alix Duval au début de sa carrière.
Après son mariage avec Louis Enault (1824-1900), écrivain et critique au salon de paris, elle se fait alors connaitre sous le nom d’Alix-Louise Enault ou tout simplement Mme Louis Enault.
Élève de Jean-Baptiste-Ange Tissier et Florent Willems, elle fera sa première exposition en 1876 au salon de Paris avec un tableau intitulé « l’invocation de la mariée » et continuera les expositions jusqu’en 1896.
Elle devient membre du salon des Artistes Français en 1885et y obtient une mention honorable en 1887.
Ses créations sont très appréciées des critiques et plusieurs de ses toiles sont citées comme : « premier deuil », « l’Adieu », « L’abbesse de Jouarre » et « Fleurs d’Orient ».
Elle remporte une médaille de bronze à l’exposition Universelle de Paris en 1889.
Elle décède entre 1909 et 1913 à Paris, France
Alix-Louise Enault est une des références du livre : « Les femmes peintres du monde, de l'époque de Caterina Vigri, 1413–1463, à Rosa Bonheur et aujourd'hui », assemblé et édité par Walter Shaw Sparrowen (Royaume Unis), qui donne un aperçu des femmes peintres de premier plan jusqu'à 1905, année de publication.
Le but du livre était de prouver que « les réalisations des femmes peintres étaient de second ordre ». Le livre comprend plus de 300 images de peintures de plus de 200 peintres, dont la plupart sont nés au XIXe siècle et ont remporté des médailles lors de diverses expositions internationales.
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