Art Deco sculpture in white marble representing a reclining odalisque, leaning on a cushion and holding a fan. The headdress is stylized, topped by a headband in the fashion of the 1930s and holds short, curly hair. The work on the face is fine and the look is accentuated by hollowed out almond-shaped eyes. The body is sculpted in the antique style and slightly androgynous. The young woman rests on a white marble base carved in the manner of a Turkish carpet, revealing geometric and floral motifs. A second base in Breche Medici supports the whole. Work of the French school of the early twentieth century. Base dimensions: 63cm x 22cm x 3cm (24.80 in x 8.66 in x 1.18 in) Overall dimensions: W: 65cm, D: 22cm, H: 40cm. Overall dimensions: W: 25,6in, D: 8,7in, H: 15,7in. THE FIGURE OF THE ODALISQUE IN ART Odalisques are virgin slaves of the Ottoman seraglio. They were offered to the various women of the Sultan's harem as chambermaids. The figure of the odalisque proposed by Jean-Auguste Dominique Ingres in 1814 is a source of inspiration for this type of production from the mid-nineteenth century. Indeed, it is these attributes (fan, cushion, turban hairstyle...) and this posture with folded legs that will be remembered and found in the representation of lodalisque. In the imagination of Western artists, the figure of the odalisque is most often associated with a fantasy world of sensuality and pleasure, where women from harems lounge naked in their homes or at the baths. Throughout the 19th century, the taste for the Orient encouraged the representation of these odalisques in painting or literature. However, sculptures illustrate this theme much less often and our white marble statuette is a rare example.
Sculpture Art déco en marbre blanc représentant une odalisque allongée, appuyée sur un coussin et tenant un éventail. La coiffe est stylisée, surmontée d'un bandeau à la mode des années 1930 et retient des cheveux courts et bouclés. Le travail sur le visage est fin et le regard est accentué par des yeux en amande creusés. Le corps est sculpté à l'antique et légèrement androgyne. La jeune femme repose sur un socle en marbre blanc sculpté à la manière d'un tapis turc, laissant apparaître des motifs géométriques et floraux. Un second socle en Brèche Médicis soutient l'ensemble. Œuvre de l'école française du début du XXe siècle. Dimensions de la base : 63cm x 22cm x 3cm (24.80 in x 8.66 in x 1.18 in) Dimensions totales : L : 65cm, P : 22cm, H : 40cm. Dimensions totales : L : 65cm, P : 22cm, H : 40cm : L : 25,6in, P : 8,7in, H : 15,7in. LA FIGURE DE L'ODALISQUE DANS L'ART Les odalisques sont des vierges esclaves du sérail ottoman. Elles étaient offertes aux différentes femmes du harem du sultan comme femmes de chambre. La figure de l'odalisque proposée par Jean-Auguste Dominique Ingres en 1814 est une source d'inspiration pour ce type de production du milieu du XIXe siècle. En effet, ce sont ces attributs (éventail, coussin, coiffure en turban...) et cette posture avec les jambes repliées qui seront retenus et retrouvés dans la représentation de la lodalisque. Dans l'imaginaire des artistes occidentaux, la figure de l'odalisque est le plus souvent associée à un monde imaginaire de sensualité et de plaisir, où les femmes des harems se prélassent nues chez elles ou aux bains. Tout au long du XIXe siècle, le goût pour l'Orient a favorisé la représentation de ces odalisques dans la peinture ou la littérature. En revanche, les sculptures illustrent beaucoup moins souvent ce thème et notre statuette en marbre blanc en est un rare exemple.
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