Mixed media on paper. Signed and dated lower left.Turin artist Mario Sturani joined the Futurist Movement in his younger years. From 1927 he began his collaboration with the Lenci ceramics manufactory, where he was able to renew the formal and decorative repertoire of Lenci ceramics in an anti-rhetorical key, eschewing the stylistic features of the art of the regime. Even within the sphere of serial reproduction, Sturani was able to express the inventive freedom of artistic inspiration: on the surfaces of the vases, for example, he transposed the naturalistic subjects dear to him, sometimes transfiguring them in fabulous tones; in other cases a certain déco taste, the dynamic rhythms of Futurist ascendancy or Cubist decompositions, as well as elegant Novecentist stylizations. Between 1928 and 1930 Sturani painted a series of small, intimist-toned paintings depicting landscapes or still lifes. For more than thirty years Sturani also worked as an entomologist, within the Institute of Agricultural Entomology at the University of Turin, and his studies were also widely appreciated by the academic world for the scientific value and methodological rigor with which they were conducted. The small drawing presented here belongs to Sturani's early production, even before his collaboration with the Lenci manufactory. In this small drawing from his youthful years, Sturani is still affected by his closeness to Futurism.Framed.
Technique mixte sur papier. Signé et daté en bas à gauche.L'artiste turinois Mario Sturani a rejoint le mouvement futuriste dans ses jeunes années. À partir de 1927, il entame une collaboration avec la manufacture de céramique Lenci, où il parvient à renouveler le répertoire formel et décoratif de la céramique Lenci dans une tonalité anti-rhétorique, en évitant les caractéristiques stylistiques de l'art du régime. Même à l'intérieur de la sphère de la reproduction sérielle, Sturani est capable d'exprimer la liberté inventive de l'inspiration artistique : sur les surfaces des vases, par exemple, il transpose les sujets naturalistes qui lui sont chers, parfois en les transfigurant dans des tons fabuleux ; dans d'autres cas, un certain goût déco, les rythmes dynamiques de l'ascendant futuriste ou les décompositions cubistes, ainsi que d'élégantes stylisations Novecentistes. Entre 1928 et 1930, Sturani peint une série de petits tableaux aux tons intimistes représentant des paysages ou des natures mortes. Pendant plus de trente ans, Sturani a également travaillé comme entomologiste, au sein de l'Institut d'entomologie agricole de l'Université de Turin, et ses études ont également été largement appréciées par le monde académique pour la valeur scientifique et la rigueur méthodologique avec lesquelles elles étaient menées. Le petit dessin présenté ici appartient à la production précoce de Sturani, avant même sa collaboration avec la manufacture Lenci. Dans ce petit dessin de jeunesse, Sturani est encore marqué par sa proximité avec le Futurisme.Encadré.
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