Oil on canvas. Signed and dated lower right. The work of strong emotional impact, proposes an almost monochromatic purple background, in which a few black-and-white strokes are inserted to define a huddled silhouette on the left, perhaps a human form, gathered and closed in on itself.Born in 1934 in Viareggio, where he still lives, the painter and sculptor Mario Francesconi is considered one of the few survivors of Dadaism, which since the late 1950s has traversed the seasons of Italian and European art in a distinctly personal search for forms and techniques. Beginning with his first solo exhibition in 1959, he developed an artistic path that went through different phases, often traceable to his passion for poor and salvaged materials. His artistic activity moves between the spheres of painting, sculpture, collage and installation and borders on the adjacent areas of poetry and literature, thanks in part to friendships and professional relationships with some of the most significant figures in the Italian intellectual world of the second half of the last century, from Emilio Villa to Cesare Garboli, from Leonardo Sciascia to Mario Luzi, from Cesare Zavattini to Pier Paolo Pasolini, from Alfonso Gatto to Sandro Penna to Venturino Venturi.The work is presented in frame.
Huile sur toile. Signée et datée en bas à droite. L'œuvre, d'un fort impact émotionnel, propose un fond violet presque monochrome, dans lequel quelques traits en noir et blanc sont insérés pour définir une silhouette recroquevillée sur la gauche, peut-être une forme humaine, rassemblée et refermée sur elle-même.Né en 1934 à Viareggio, où il vit toujours, le peintre et sculpteur Mario Francesconi est considéré comme l'un des rares survivants du dadaïsme qui, depuis la fin des années 1950, traverse les saisons de l'art italien et européen dans une recherche de formes et de techniques tout à fait personnelle. À partir de sa première exposition personnelle en 1959, il a développé un parcours artistique qui a traversé différentes phases, souvent liées à sa passion pour les matériaux pauvres et récupérés. Son activité artistique évolue entre les sphères de la peinture, de la sculpture, du collage et de l'installation et touche aux domaines adjacents de la poésie et de la littérature, grâce notamment à des amitiés et des relations professionnelles avec certaines des figures les plus significatives du monde intellectuel italien de la seconde moitié du siècle dernier, d'Emilio Villa à Cesare Garboli, de Leonardo Sciascia à Mario Luzi, de Cesare Zavattini à Pier Paolo Pasolini, d'Alfonso Gatto à Sandro Penna et Venturino Venturi.
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