(after) Marcel Gromaire Lithograph after a watercolor, published in the book ''Lettre à mon peintre Raoul Dufy.'' Paris, Librairie Académique Perrin, 1965. Printed signature Dimensions: 30 x 24 cm Condition : Excellent Marcel Gromaire was born in 1892 in Noyelles-sur-Sambre in the north of France. He visits the countries of northern Europe of which the atmosphere profoundly influences his work. At a young age he goes to Paris and frequents many different Art Academies - Colarossi, Ranson and La Palette - and exhibits in 1911 at the Salon des Independents. Marcel Gromaire receives advice from Matisse and becomes passionate about roman, gothic and primitive art. He does his military service in 1913, and is wounded in combat in 1916 and will remain mobilized until 1919. He publishes drawings on the war, in ‘Le Crapouillot’ from 1916-1918. Friend with Laboureur, Marcel Gromaire starts his engraving on wood in 1918. Then towards 1921 he engraves on copper plates. Gromaire takes the position of a classical painter and represents his era in ‘Modern Art and Notes of Art Today’ that he publishes in 1919. He decides to paint figurative and realistic works and insists on the importance of the subject. His first solo exhibition is organized in 1921. He paints with somber tones, expressive canvases about the modern town and man who lives there. The war remains one of the themes that he tackles; he also paints portraits and female nudes. In 1934 he publishes a manifesto in the magazine “Esprit'' ''Art, the Invention of the Concrete”. In 1937 the artists paints murals for the Universal Exposition in Paris. Gromaire participates in the liberation of Paris in 1944 and 4 years later becomes vice-president of the National Union of Intellectuals, an organization that stemmed from the Resistance. The still-lives, nudes and social subjects will be the themes of a whole life. Gromaire will draw in a constant style, drawings of nature or from memory - he will illustrate numerous works. Tinted engravings also play an important role in his work. Gromaire becomes a teacher at the School of Decorative Arts in Paris from 1950-1968. Gromaire is in a league of his own, thanks to his mysterious and serious craftsmanship. He died in Paris in 1971.
(d'après) Marcel Gromaire Lithographie d'après une aquarelle, publiée dans le livre ''Lettre à mon peintre Raoul Dufy'' Paris, Librairie Académique Perrin, 1965. Signature imprimée Dimensions : 30 x 24 cm État : Excellent Marcel Gromaire est né en 1892 à Noyelles-sur-Sambre dans le nord de la France. Il visite les pays d'Europe du Nord dont l'atmosphère influence profondément son œuvre. Très jeune, il se rend à Paris et fréquente de nombreuses académies d'art - Colarossi, Ranson et La Palette - et expose en 1911 au Salon des Indépendants. Marcel Gromaire reçoit les conseils de Matisse et se passionne pour l'art roman, gothique et primitif. Il effectue son service militaire en 1913, est blessé au combat en 1916 et restera mobilisé jusqu'en 1919. Il publie des dessins sur la guerre, dans "Le Crapouillot" de 1916 à 1918. Ami de Laboureur, Marcel Gromaire commence à graver sur bois en 1918. Puis vers 1921, il grave sur des plaques de cuivre. Gromaire prend la position d'un peintre classique et représente son époque dans "Art moderne et notes d'art aujourd'hui" qu'il publie en 1919. Il décide de peindre des œuvres figuratives et réalistes et insiste sur l'importance du sujet. Sa première exposition personnelle est organisée en 1921. Il peint avec des tons sombres, des toiles expressives sur la ville moderne et l'homme qui y vit. La guerre reste l'un des thèmes qu'il aborde ; il peint également des portraits et des nus féminins. En 1934, il publie un manifeste dans la revue "Esprit" "Art, l'invention du béton". En 1937, les artistes peignent des peintures murales pour l'Exposition universelle de Paris. Gromaire participe à la libération de Paris en 1944 et devient 4 ans plus tard vice-président de l'Union nationale des intellectuels, organisation issue de la Résistance. Les natures mortes, les nus et les sujets sociaux seront les thèmes de toute une vie. Gromaire dessinera dans un style constant, des dessins de la nature ou de mémoire - il illustrera de nombreuses œuvres. Les gravures teintées jouent également un rôle important dans son travail. Gromaire devient professeur à l'École des arts décoratifs de Paris de 1950 à 1968. Gromaire est dans une classe à part, grâce à son savoir-faire mystérieux et sérieux. Il meurt à Paris en 1971.
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