A beautiful floor lamp by Piero Fornasetti. This particular model retailed by Antonangeli in the 1990s is now discontinued and appreciating in value. More importantly, it gives any room a very chic twist on lighting with its Acrylic glass structure with fish-tank motifs, a very typical and distinctive Fornasetti design.
The Italian artist, illustrator, and furniture maker Piero Fornasetti was one of the wittiest and most imaginative design talents of the 20th century. He crafted an inimitable decorative style from a personal vocabulary of images that included birds, butterflies, hot-air balloons, architecture, and — most frequently, and in some 500 variations — an enigmatic woman’s face based on that of the 19th-century opera singer Lina Cavalieri. Fornasetti used transfer prints of these images, rendered in the style of engravings, to decorate an endless variety of furnishings and housewares that ranged from chairs, tables, and desks to dishes, lamps, and umbrella stands. His work is archly clever, often surreal, and always fun.
Fornasetti was born in Milan, the son of an accountant, and he lived his entire life in the city. He showed artistic talent as a child and enrolled at Milan’s Brera Academy of Fine Art in 1930, but was expelled after two years for consistently failing to follow his professors’ orders. A group of his hand-painted silk scarves, displayed in the 1933 Triennale di Milano, caught the eye of the architect and designer Gio Ponti, who, in the 1940s, became Fornasetti’s collaborator and patron. Beginning in the early 1950s, they created a striking series of desks, bureaus, and secretaries that pair Ponti’s signature angular forms with Fornasetti’s decorative motifs — lighthearted arrangements of flowers and birds on some pieces, austere architectural imagery on others. The two worked together on numerous commissions for interiors, though their greatest project has been lost: the first-class lounges and restaurants of the luxury ocean liner Andrea Doria, which sank in 1956.
Fornasetti furnishings occupy an unusual and compelling niche in the decorative arts: they are odd yet pack a serious punch. They act, essentially, as functional sculptures. A large Fornasetti piece such as a cabinet or a desk can change the character of an entire room; his smaller works have the aesthetic power of a vase of flowers, providing a bright and alluring decorative note. The chimerical, fish-nor-fowl nature of Fornasetti’s work may be its greatest strength. It stands on its own. Bringing the Fornasetti look into the future is Barnaba Fornasetti, who took the reins of the company after his father's death.
Un magnifique lampadaire de Piero Fornasetti. Ce modèle particulier, vendu par Antonangeli dans les années 1990, n'est plus commercialisé et prend de la valeur. Plus important encore, il donne à n'importe quelle pièce une touche très chic à l'éclairage grâce à sa structure en verre acrylique avec des motifs d'aquarium, un design très typique et distinctif de Fornasetti.
L'artiste, illustrateur et fabricant de meubles italien Piero Fornasetti était l'un des talents les plus spirituels et les plus imaginatifs du 20e siècle en matière de design. Il a créé un style décoratif inimitable à partir d'un vocabulaire personnel d'images comprenant des oiseaux, des papillons, des montgolfières, des architectures et - le plus souvent, et en quelque 500 variantes - un visage de femme énigmatique inspiré de celui de la chanteuse d'opéra du XIXe siècle, Lina Cavalieri. Fornasetti utilisait des transferts de ces images, rendues dans le style des gravures, pour décorer une variété infinie de meubles et d'articles ménagers allant des chaises, tables et bureaux à la vaisselle, aux lampes et aux porte-parapluies. Son travail est archi-intelligent, souvent surréaliste et toujours amusant.
Fornasetti est né à Milan, fils d'un comptable, et il a vécu toute sa vie dans cette ville. Il fait preuve de talent artistique dès son enfance et s'inscrit à l'Académie des beaux-arts Brera de Milan en 1930, mais il est renvoyé au bout de deux ans pour n'avoir jamais suivi les ordres de ses professeurs. Un groupe de ses foulards en soie peints à la main, exposés à la Triennale de Milan de 1933, attire l'attention de l'architecte et designer Gio Ponti qui, dans les années 1940, devient le collaborateur et le mécène de Fornasetti. À partir du début des années 1950, ils créent une étonnante série de bureaux et de secrétaires qui associent les formes angulaires caractéristiques de Ponti aux motifs décoratifs de Fornasetti - des arrangements de fleurs et d'oiseaux légers sur certaines pièces, une imagerie architecturale austère sur d'autres. Les deux hommes ont travaillé ensemble sur de nombreuses commandes d'intérieurs, mais leur plus grand projet a été perdu : les salons et les restaurants de première classe du luxueux paquebot Andrea Doria, qui a coulé en 1956.
Les meubles de Fornasetti occupent une niche inhabituelle et fascinante dans les arts décoratifs : ils sont étranges mais ont un fort impact. Ils agissent, essentiellement, comme des sculptures fonctionnelles. Une grande pièce de Fornasetti, telle qu'une armoire ou un bureau, peut changer le caractère d'une pièce entière ; ses œuvres plus petites ont le pouvoir esthétique d'un vase de fleurs, apportant une note décorative lumineuse et séduisante. La nature chimérique, "poisson ou volaille" de l'œuvre de Fornasetti est peut-être sa plus grande force. Elle se suffit à elle-même. Barnaba Fornasetti, qui a pris les rênes de l'entreprise après la mort de son père, est le porteur de l'image Fornasetti dans l'avenir.
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