Oil on slate.Painted on a thick slab of slate, the scene presents the dramatic moment in which Mary, surrounded by a group of pious women, weeps over the body of her Son deposed from the Cross: she dramatically abandons herself in the arms of the two women behind her, while on her lap rests the inert body of her Son, on whose hand a third woman weeps; above, a group of angels looking out from the open heavens, from which divine Light streams, participate in the mourning. Mary is the only figure wearing brightly colored clothing, which contrasts with the waxy complexion of Christ's body resting on her lap, while the other women wear dull-colored clothing, just as the bodies of the angels are neutral. The figures are placed against a dark background, in which the opening of the tomb is barely visible: the chromatic effect is rendered thanks in part to the pictorial base used, slate, a stone also known by the name "lavagna," as the most important slate quarries are located near the town of Lavagna in Liguria. The pictorial mode recalls the works of Pietro Mera called the Flemish, a painter originally from Brussels who lived at the turn of the 16th-17th centuries: active for a long time in Venice, working from 1570 to 1603 in the service of Cardinal d'Este, Mera made extensive use of slate as a pictorial support for some of his works. The material with its characteristic dark color allowed the artist to create intense luministic contrasts and give prominence to the figures, depicted with a bright color range and illuminated by brilliant touches of light.In good condition, the painting is presented in an antique frame.
Peinte sur une épaisse plaque d'ardoise, la scène présente le moment dramatique où Marie, entourée d'un groupe de femmes pieuses, pleure sur le corps de son Fils déposé sur la Croix : elle s'abandonne dramatiquement dans les bras des deux femmes derrière elle, tandis que sur ses genoux repose le corps inerte de son Fils, sur la main duquel pleure une troisième femme ; au-dessus, un groupe d'anges regardant depuis les cieux ouverts, d'où jaillit la Lumière divine, participe au deuil. Marie est le seul personnage portant des vêtements de couleur vive, qui contrastent avec le teint cireux du corps du Christ reposant sur ses genoux, tandis que les autres femmes portent des vêtements de couleur terne, tout comme les corps des anges sont neutres. Les personnages sont placés sur un fond sombre, dans lequel l'ouverture du tombeau est à peine visible : l'effet chromatique est rendu en partie grâce au support pictural utilisé, l'ardoise, une pierre également connue sous le nom de " lavagna ", car les plus importantes carrières d'ardoise sont situées près de la ville de Lavagna en Ligurie. Le mode pictural rappelle les œuvres de Pietro Mera dit le Flamand, un peintre originaire de Bruxelles qui vécut au tournant des XVIe-XVIIe siècles : actif pendant longtemps à Venise, travaillant de 1570 à 1603 au service du cardinal d'Este, Mera utilisa abondamment l'ardoise comme support pictural pour certaines de ses œuvres. Ce matériau à la couleur sombre caractéristique a permis à l'artiste de créer d'intenses contrastes luministes et de mettre en valeur les personnages, représentés avec une gamme de couleurs vives et éclairés par de brillantes touches de lumière.En bon état, le tableau est présenté dans un cadre ancien
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