Unique Mid-Century Modern Ceramic Tile Art by Joseph Roelants for Gilliot & Cie, 1948
This remarkable ceramic tile artwork by Joseph Roelants is a masterpiece of Mid-Century Modern design, produced in 1948 by Gilliot & Cie, a renowned ceramic manufacturer. The piece, titled “The Allegorical Representation of Architecture and Sculptural Art,” vividly illustrates the evolution of trade and art across time, blending mythology, history, and innovation.
The central theme revolves around two horses inspired by Plato’s philosophy:
The Black Horse symbolizes trade, spanning from the ancient Greeks, Phoenicians, and Egyptians (depicted on the left) to the modern era (shown on the right).
The White Horse embodies artistic ideals, highlighting architecture on the left (Greek temples, Egyptian pyramids, and the sphinx) and sculpture on the right (modern skyscrapers).
Additional elements, like ships and cranes, represent the enduring relationship between trade and cultural exchange.
Joseph Roelants (1881–1962) became head designer at Gilliot & Cie in 1919 and achieved worldwide acclaim for his work. This exceptional piece is part of his celebrated legacy. Though Gilliot & Cie ceased operations in 1977, the Gilliot & Roelants Tile Museum was established in 1988 to honor this rich heritage.
W 187 x H 127 x D 9 cm (73.62” x 50.01” x 3.54”).
Wear consistent with age and use.
Colors may vary slightly due to photographic lighting or monitor settings.
Gilliot & Cie was a prominent Belgian ceramic tile manufacturer based in Hemiksem. Founded in 1897 by Georges Gilliot and John Aulit, the company initially produced enameling products and launched its first ceramic tiles in 1898. By 1904, the company had become S.A. Grès Emaillés d’Hemixem, producing high-quality wall and floor tiles. It rapidly grew, reaching a production of 250,000 tiles per day by 1913 and employing about 1,000 workers .
The company played a key role in the European ceramic industry during the interwar period, contributing to notable projects such as the Waasland Tunnel in Antwerp and showcasing their tiles at world expositions in Antwerp (1930), Brussels (1935), and Paris (1937). Joseph Charles Roelants, a designer at the factory, created iconic decorative panels in styles like Art Deco and Cubism, which gained international recognition .
Post-World War II, Gilliot & Cie struggled financially and merged with another ceramics company in 1957. In 1968, the Dutch company Koninklijke Sphinx became the majority shareholder, and by 1978, Gilliot & Cie ceased production. Many of the company’s tiles were preserved and are now displayed in the Gilliot & Roelants Tile Museum, located in Saint Bernard’s Abbey in Hemiksem. The museum houses over 9,000 tiles, including private donations and rare pieces from the factory .
Carreau de céramique unique du milieu du siècle par Joseph Roelants pour Gilliot & Cie, 1948
Ce remarquable carreau de céramique de Joseph Roelants est un chef-d'œuvre du design moderne du milieu du siècle, produit en 1948 par Gilliot & Cie, un fabricant de céramique renommé. L'œuvre, intitulée "La représentation allégorique de l'architecture et de l'art sculptural", illustre de façon saisissante l'évolution du commerce et de l'art à travers le temps, mêlant mythologie, histoire et innovation.
Le thème central tourne autour de deux chevaux inspirés de la philosophie de Platon :
Le cheval noir symbolise le commerce, depuis les Grecs, les Phéniciens et les Égyptiens de l'Antiquité (représenté à gauche) jusqu'à l'ère moderne (représenté à droite).
Le cheval blanc incarne les idéaux artistiques, mettant en valeur l'architecture à gauche (temples grecs, pyramides égyptiennes et sphinx) et la sculpture à droite (gratte-ciel modernes).
D'autres éléments, tels que des navires et des grues, représentent la relation durable entre le commerce et les échanges culturels.
Joseph Roelants (1881-1962) est devenu chef décorateur chez Gilliot & Cie en 1919 et son travail a été salué dans le monde entier. Cette pièce exceptionnelle fait partie de son célèbre héritage. Bien que Gilliot & Cie ait cessé ses activités en 1977, le Musée des Carreaux Gilliot & Roelants a été créé en 1988 pour honorer ce riche héritage.
L 187 x H 127 x P 9 cm (73.62" x 50.01" x 3.54").
Usures dues à l'âge et à l'utilisation.
Les couleurs peuvent varier légèrement en raison de l'éclairage photographique ou des paramètres de l'écran.
Gilliot & Cie était un important fabricant belge de carreaux de céramique basé à Hemiksem. Fondée en 1897 par Georges Gilliot et John Aulit, l'entreprise fabrique d'abord des produits d'émaillage et lance ses premiers carreaux de céramique en 1898. En 1904, la société est devenue la S.A. Grès Emaillés d'Hemixem, produisant des carreaux de sol et de mur de haute qualité. Elle se développe rapidement, atteignant une production de 250 000 carreaux par jour en 1913 et employant environ 1 000 personnes.
L'entreprise a joué un rôle clé dans l'industrie européenne de la céramique pendant l'entre-deux-guerres, contribuant à des projets notables tels que le tunnel du Waasland à Anvers et présentant ses carreaux aux expositions universelles d'Anvers (1930), de Bruxelles (1935) et de Paris (1937). Joseph Charles Roelants, un designer de l'usine, a créé des panneaux décoratifs emblématiques dans des styles tels que l'Art déco et le cubisme, qui ont acquis une reconnaissance internationale.
Après la Seconde Guerre mondiale, Gilliot & Cie a connu des difficultés financières et a fusionné avec une autre entreprise de céramique en 1957. En 1968, la société néerlandaise Koninklijke Sphinx devient l'actionnaire majoritaire et, en 1978, Gilliot & Cie cesse sa production. De nombreux carreaux de l'entreprise ont été conservés et sont aujourd'hui exposés au musée des carreaux de Gilliot & Roelants, situé dans l'abbaye Saint-Bernard à Hemiksem. Le musée abrite plus de 9 000 carreaux, dont des dons privés et des pièces rares provenant de l'usine.
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