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Assumption of the Virgin with the Trinity and Music-Making Angels
Guglielmo Caccia (Monabone, 1568 - Moncalvo, 1625) and workshop
Oil on canvas (125 x 100 cm - Framed 137 x 112 cm)
We present this interesting painting, executed in the early 17th century, depicting the dogma of the Assumption of the Virgin into Heaven, according to which Mary, the mother of Jesus, having completed her earthly life, is welcomed into Heaven, both body and soul.
What makes our composition precious is the depiction of the crowned Marian seated on a throne of clouds, flanked by the three members of the Holy Trinity: God the Father blessing, Christ with the globus cruciger, and the white dove of the Holy Spirit.
The scene is richly orchestrated, with a riot of angels and cherubs literally framing it: in the upper section, they welcome the Virgin into heaven in devotional poses, while in the lower section they are absorbed in the enchantment of a celestial melody, a sort of reflection of Paradise.
The artist has created an evocative image with a concert of angels, harmoniously arranged in a semicircle, playing music composed of lutes, violins, guitars, flutes, and songs of praise to the Virgin.
The work highlights the unmistakable stylistic characteristics, as well as the quality of execution, of the work of Guglielmo Caccia, known as "il Moncalvo," one of the most famous and important exponents of the Piedmontese Counter-Reformation. He trained within the Vercelli school but was influenced by the great artists of the 16th century.
The painting, refined in its execution, likely executed by the master himself or with the collaboration of one of his students, is an excellent example of his stylistic imprint.
Moncalvo founded a school of painting, and among his most famous students were his daughter Maddalena (who spent much of her life in the Ursuline convent of Moncalvo), as well as Francesco Fea and Giovanni Crosio, with whom he created numerous altarpieces and religious canvases. He is known for his frescoes in churches in Piedmont and Lombardy between the 16th and 17th centuries.
ADDITIONAL INFORMATION:
Good condition, complete with gilded frame (not antique).
The work is sold complete with a certificate of authenticity and an iconographic .
Assomption de la Vierge avec la Trinité et les anges musiciens
Guglielmo Caccia (Monabone, 1568 - Moncalvo, 1625) et son atelier
Huile sur toile (125 x 100 cm - Encadré 137 x 112 cm)
Nous présentons cette intéressante peinture, exécutée au début du XVIIe siècle, représentant le dogme de l'Assomption de la Vierge au Ciel, selon lequel Marie, la mère de Jésus, après avoir achevé sa vie terrestre, est accueillie au Ciel, corps et âme.
Ce qui rend notre composition précieuse, c'est la représentation de la Vierge couronnée, assise sur un trône de nuages, flanquée des trois membres de la Sainte Trinité : Dieu le Père bénissant, le Christ avec le globus cruciger et la blanche colombe de l'Esprit Saint.
La scène est richement orchestrée, encadrée littéralement par une pléiade d'anges et de chérubins qui, dans la partie supérieure, accueillent la Vierge au ciel dans des poses dévotionnelles, tandis que, dans la partie inférieure, ils sont absorbés par l'enchantement d'une mélodie céleste, sorte de reflet du Paradis.
L'artiste a créé une image évocatrice avec un concert d'anges, harmonieusement disposés en demi-cercle, jouant une musique composée de luths, violons, guitares, flûtes, et des chants de louange à la Vierge.
L'œuvre met en évidence les caractéristiques stylistiques indéniables, ainsi que la qualité d'exécution, de l'œuvre de Guglielmo Caccia, dit "il Moncalvo", l'un des représentants les plus célèbres et les plus importants de la Contre-Réforme piémontaise. Il a été formé au sein de l'école de Vercelli, mais a été influencé par les grands artistes du XVIe siècle.
La peinture, raffinée dans son exécution, probablement exécutée par le maître lui-même ou avec la collaboration d'un de ses élèves, est un excellent exemple de son empreinte stylistique.
Moncalvo a fondé une école de peinture, et parmi ses élèves les plus célèbres figurent sa fille Maddalena (qui a passé une grande partie de sa vie au couvent des Ursulines de Moncalvo), ainsi que Francesco Fea et Giovanni Crosio, avec lesquels il a réalisé de nombreux retables et toiles religieuses. Il est connu pour ses fresques dans les églises du Piémont et de Lombardie entre le XVIe et le XVIIe siècle.
INFORMATIONS COMPLÉMENTAIRES :
Bon état, complet avec cadre doré (non antique).
L'œuvre est vendue avec un certificat d'authenticité et une iconographie.
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