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Instagram: traudes.kinder
Website: www.traudeskinder.com
Object: Seating group (sofa, 2 armchairs)
Design: Koloman Moser (Vienna, 1902)
Model number: 719F (armchair) / 719C (sofa)
Manufactured by: Jacob & Josef Kohn (Vienna, from 1902)
Dimensions in cm, sofa (H x W x D x SH): 86.5 x 119 x 62.5 x 45
Dimensions in cm, armchair (H x W x D x SH): 86.5 x 53 x 53 x 45
Material: Bent beechwood, dyed blue and hand-polished with shellac, brass lacquered silver, fabric (original Backhausen, model "Herzblatt", design: Otto Prutscher, 1901)
Condition: Professionally restored
Provenance: Vienna area Private collection
Literature: Jacob & Josef Kohn, Catalog 1904 & 1907, Éditions Volutes 1900, pp. 82, 87 / Kohn, CATÁLOGO DE INTERIORES DE 1906, EL SHOWROOM DE BURGRING 3, p. 12 / Berliner Architekturwelt, 1905-1906 / Bent Wood - Constructive Designs Vienna 1840-1910, pp. 35, 36 / Wiener Werkstätte, Gabriele Fahr-Becker, Taschen, 1903-1932, p. 111 / Berliner Architekturwelt, 1905-1906 / https://www.leopoldmuseum.org/de/engagement/kunstpatenschaft/115/Koloman-Moser (Accessed on April 14, 2025) / Backhausen Company Archives, Original design drawing: Otto Prutscher, 1901
Additional Information:
This museum-quality seating group, consisting of a bench and two armchairs, was created around 1902 during Koloman Moser's creative heyday and was manufactured by the bentwood furniture factory Jacob & Josef Kohn. In 1904, the ensemble was presented at the J. & J. Kohn booth at the World's Fair in Saint Louis, along with other works by Moser, Siegel, and Wagner.
The design is characterized by the ideals of the Secession – clarity, reduction, and functional elegance – as well as the quality standards of the Wiener Werkstätte.
During the restoration, the wooden elements were dyed in the typical blue of the Wiener Werkstätte and hand-polished with shellac. The upholstery is by Backhausen (model "Herzblatt," design: Otto Prutscher, 1901).
Moser, a founding member of the Vienna Secession, was a professor at the School of Applied Arts from 1899, where he taught alongside Josef Hoffmann. In 1903, he founded the Wiener Werkstätte with Hoffmann and Fritz Waerndorfer – a central platform for the connection between art, crafts, and industry.
Otto Prutscher, who attended the School of Applied Arts from 1897 to 1901 and was a member of Hoffmann's class from 1899 onwards, was educated in this environment. The school's interdisciplinary focus suggests a direct influence on design, also from Moser. An expression of this close connection is the fabric "Herzblatt," which Prutscher designed in 1901 – chosen for the restoration of the seating group to exemplify the interaction between the generations of teachers and students.
The seating group is one of the early examples of the fruitful collaboration between leading Viennese designers and industrial furniture production and exemplifies the international appeal of Viennese Modernism around 1900.
Instagram : traudes.kinder
Site web : www.traudeskinder.com
Objet : Groupe de sièges (canapé, 2 fauteuils)
Design : Koloman Moser (Vienne, 1902)
Numéro de modèle : 719F (fauteuil) / 719C (canapé)
Fabriqué par : Jacob & Josef Kohn (Vienne, à partir de 1902)
Dimensions en cm, canapé (H x L x P x H) : 86,5 x 119 x 62,5 x 45
Dimensions en cm, fauteuil (H x L x P x H) : 86,5 x 53 x 53 x 45
Matériau : Bois de hêtre courbé, teinté en bleu et poli à la main avec de la gomme-laque, laiton laqué argent, tissu (original Backhausen, modèle "Herzblatt", design : Otto Prutscher, 1901)
État de conservation : Restauré par un professionnel
Provenance : Région de Vienne Région de Vienne Collection privée
Littérature : Jacob & Josef Kohn, Catalogue 1904 & 1907, Éditions Volutes 1900, pp. 82, 87 / Kohn, CATÁLOGO DE INTERIORES DE 1906, EL SHOWROOM DE BURGRING 3, p. 12 / Berliner Architekturwelt, 1905-1906 / Bent Wood - Constructive Designs Vienna 1840-1910, pp. 35, 36 / Wiener Werkstätte, Gabriele Fahr-Becker, Taschen, 1903-1932, p. 111 / Berliner Architekturwelt, 1905-1906 / https://www.leopoldmuseum.org/de/engagement/kunstpatenschaft/115/Koloman-Moser (consulté le 14 avril 2025) / Backhausen Company Archives, Original design drawing : Otto Prutscher, 1901
Informations complémentaires :
Ce groupe de sièges de qualité muséale, composé d'un banc et de deux fauteuils, a été créé vers 1902, à l'apogée de la créativité de Koloman Moser, et a été fabriqué par la fabrique de meubles en bois courbé Jacob & Josef Kohn. En 1904, l'ensemble a été présenté sur le stand de J. & J. Kohn à l'Exposition universelle de Saint Louis, avec d'autres œuvres de Moser, Siegel et Wagner.
Le design est caractérisé par les idéaux de la Sécession - clarté, réduction et élégance fonctionnelle - ainsi que par les normes de qualité de la Wiener Werkstätte.
Lors de la restauration, les éléments en bois ont été teintés dans le bleu typique de la Wiener Werkstätte et polis à la main avec de la gomme-laque. La sellerie est signée Backhausen (modèle "Herzblatt", design : Otto Prutscher, 1901).
Moser, membre fondateur de la Sécession viennoise, est professeur à l'École des arts appliqués à partir de 1899, où il enseigne aux côtés de Josef Hoffmann. En 1903, il fonde avec Hoffmann et Fritz Waerndorfer la Wiener Werkstätte, une plate-forme centrale pour le lien entre l'art, l'artisanat et l'industrie.
Otto Prutscher, qui a fréquenté l'école des arts appliqués de 1897 à 1901 et a été membre de la classe d'Hoffmann à partir de 1899, a été formé dans cet environnement. L'orientation interdisciplinaire de l'école suggère une influence directe sur le design, également de la part de Moser. L'expression de ce lien étroit est le tissu "Herzblatt", conçu par Prutscher en 1901 - choisi pour la restauration du groupe de sièges afin d'illustrer l'interaction entre les générations d'enseignants et d'étudiants.
Le groupe de sièges est l'un des premiers exemples de la collaboration fructueuse entre les grands designers viennois et la production industrielle de meubles, et illustre l'attrait international du modernisme viennois autour de 1900.
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