Oil on canvas. The painting is accompanied by the expertise of two art historians, dr. Dario Succi and Dr. Federica Spadotto. Both confirm the attribution of the painting to Giuseppe Zais, 'the master from Belluno unanimously recognized as one of the most original and genuine interpreters of the great landscape painting of the Venetian seventeenth century.' In the landscape, under the branches of a tree that frames the left and with the background of blue mountains, a shepherdess and her little son stand out in the foreground, making their animals (sheep and cows) water from the river. the Zais, after an initial training in his native country at the school of his fellow countryman Marco Ricci, who moved to Venice in 1732, soon became part of the ranks of lagoon landscape architects, appreciated and hired for large decorative works in the palaces of the city. In the 1970s the Zais abandoned this production and chose to devote himself only to small works, which reflected an adhesion to the world of the humble and a contemplative dimension of the past, rarely subjects present in the paintings of important clients. The work presented here can be considered an example of this last creative phase, according to art historians in the 70s of the eighteenth century: the Zais proposes a rather barren foothill landscape, where the shepherdess followed by her little son play the their assignment, without any concession to an ideal beauty, but rather with a reminder of a precise, hard, simple real life, made up of effort and affection at the same time. Even the colors of the canvas enhance the artist's empathy for the world he depicts: the warm golden-brown tones of the landscape, illuminated by the blue of the distant peaks reverberating that of the sky, envelop the human and animal figures in the foreground, which they emerge thanks to material brushstrokes and brighter but not bright colors, especially in the fleece of animals and in women's clothes. Peculiar of the Zais are also the faces, round and full, with features that are repeated always identical in the peasant figures of his works, associated with turned bodies, dressed in clothes that look like papier-mâché. The work shows signs of restoration, although still on the first canvas. On the back there is an inscription in German with the name of the previous owner and the date 'Christmas 1977'. It is presented in a gilded frame from the early 1900s, with small cracks and lacks.
Huile sur toile. Le tableau est accompagné de l'expertise de deux historiens de l'art, le Dr Dario Succi et le Dr Federica Spadotto. Tous deux confirment l'attribution du tableau à Giuseppe Zais, " le maître de Belluno unanimement reconnu comme l'un des interprètes les plus originaux et authentiques de la grande peinture de paysage du XVIIe siècle vénitien " Dans le paysage, sous les branches d'un arbre qui encadre la gauche et sur fond de montagnes bleues, se détachent au premier plan une bergère et son petit fils qui font boire leurs animaux (moutons et vaches) à la rivière. Le Zais, après une formation initiale dans son pays natal à l'école de son compatriote Marco Ricci, qui s'installa à Venise en 1732, fit rapidement partie des rangs des paysagistes lagunaires, appréciés et engagés pour de grands travaux décoratifs dans les palais de la ville. Dans les années 70, le Zais abandonne cette production et choisit de se consacrer uniquement à de petites œuvres, qui reflètent une adhésion au monde des humbles et une dimension contemplative du passé, sujets rarement présents dans les tableaux des clients importants. L'œuvre présentée ici peut être considérée comme un exemple de cette dernière phase créative, selon les historiens de l'art, dans les années 70 du XVIIIe siècle : le Zais propose un paysage de piémont plutôt aride, où la bergère suivie de son petit fils jouent leur devoir, sans aucune concession à une beauté idéale, mais plutôt avec le rappel d'une vie réelle précise, dure, simple, faite d'efforts et d'affection en même temps. Même les couleurs de la toile renforcent l'empathie de l'artiste pour le monde qu'il dépeint : les tons chauds et dorés du paysage, illuminés par le bleu des sommets lointains réverbérant celui du ciel, enveloppent les figures humaines et animales du premier plan, qu'elles font émerger grâce à des coups de pinceau matériels et à des couleurs plus vives mais non criardes, surtout dans la toison des animaux et dans les vêtements des femmes. Particuliers du Zais sont aussi les visages, ronds et pleins, avec des traits qui se répètent toujours identiques dans les figures paysannes de ses œuvres, associés à des corps tournés, habillés de vêtements qui ressemblent à du papier mâché. L'œuvre présente des signes de restauration, bien que toujours sur la première toile. Au dos, il y a une inscription en allemand avec le nom du précédent propriétaire et la date de " Noël 1977 ". Elle est présentée dans un cadre doré du début des années 1900, avec de petites fissures et des manques.
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