Important watercolor painting representing a beautiful landscape with sailboats in front of a rocky coastline
Original signed work by the great English artist George Charles Haité
Dimensions without frame
Height 21.5 cm
Width cm 58
George Charles Haité (June 8, 1855 - March 31, 1924) was a great English painter but also a designer, illustrator and writer.
His most famous work is the iconic cover of the Strand Magazine, launched in 1891, which helped popularize Arthur Conan Doyle's Sherlock Holmes stories.
Haité was also a founding member and first president of the London Sketch Club.
He moved to London in the early 1870s where he began to make a name for himself as an illustrator and all-round artist, specializing in watercolors.
In 1883 he exhibited the first of many paintings at the Royal Academy and specialized in landscapes, many of them executed during his travels to Venice, Morocco, and northern Europe.
In 1897 his painting located in Dortmund won the "Gold Landscape" award at that year's exhibition at the Crystal Palace.
He used to sign his works "Geo C. Haité" or "G.C. Haité."
According to his friend, the great war correspondent Frederic Villiers, "I have never met a man who was so quick with brush and colors in transferring an impression to his canvas.
His memory is so marvelous that one can see him produce, a sketch of a Dutch market with its gray atmosphere, of a street in Bruges with the architectural beauty of its cathedral and houses, or of a suburb of Tangier ( like our painting NDR )with its mosques and minarets shining in the heat against a deep purple sky, with the same precision of tone and drawing as if he had been sitting in front of his subject."
Thus Villiers continues, Haité was "one of the most artistically engaged men, as he is president or partner of some eight or nine artistic societies." "In fact, his talents earned him membership in the Royal Institute of Painters in Watercolours, the Royal Society of British Artists, the Royal Institute of Oil Painters, the Society of Miniature Painters, the Royal British Colonial Society of Artists, the National Association of House Painters and Decorators of England and Wales, and, as president, the Institute of Decorative Designers.
George Charles Haité also wrote and lectured on art and design and in 1897 was elected president of the Nicolson Institute art gallery in Staffordshire.
His inexhaustible social activities also extended beyond the visual arts, being also involved in the famous Seven of Odd Volumes literary club, in one of the earliest members of the Japan Society in London and, since 1888, a Fellow of the Linnean Society.
The painting is accompanied by a beautiful coeval natural wood frame and protected by glass.
This item is from a private collection and is therefore previously unseen on the market
Certificate of authenticity issued by Sabrina Egidi Expert of the Court and C.C.I.A.A. of Rome.
Under current legislation, this work may require an export license if it is sold outside of Italy
Depending on the destination, the time to set up the file at our expense could take several weeks for export.
Importante peinture à l'aquarelle représentant un beau paysage avec des voiliers devant une côte rocheuse
Œuvre originale signée du grand artiste anglais George Charles Haité
Dimensions sans cadre
Hauteur 21,5 cm
Largeur cm 58
George Charles Haité (8 juin 1855 - 31 mars 1924) était un grand peintre anglais mais aussi un designer, un illustrateur et un écrivain
Son œuvre la plus célèbre est la couverture emblématique du Strand Magazine, lancé en 1891, qui a contribué à populariser les histoires de Sherlock Holmes d'Arthur Conan Doyle.
Haité était également un membre fondateur et le premier président du London Sketch Club
Il s'est installé à Londres au début des années 1870, où il a commencé à se faire un nom en tant qu'illustrateur et artiste polyvalent, spécialisé dans les aquarelles.
En 1883, il expose la première de ses nombreuses peintures à la Royal Academy et se spécialise dans les paysages, dont beaucoup sont exécutés lors de ses voyages à Venise, au Maroc et en Europe du Nord
En 1897, son tableau situé à Dortmund a remporté le prix du "Paysage d'or" à l'exposition de cette année-là au Crystal Palace.
Il avait l'habitude de signer ses œuvres "Geo C. Haité" ou "G.C. Haité"
Selon son ami, le grand correspondant de guerre Frederic Villiers, "je n'ai jamais rencontré un homme qui était si rapide avec le pinceau et les couleurs pour transférer une impression sur sa toile.
Sa mémoire est si merveilleuse qu'on peut le voir produire, une esquisse d'un marché hollandais avec son atmosphère grise, d'une rue de Bruges avec la beauté architecturale de sa cathédrale et de ses maisons, ou d'un faubourg de Tanger (comme notre tableau NDR) avec ses mosquées et ses minarets qui brillent dans la chaleur sur un ciel violet profond, avec la même précision de ton et de dessin que s'il avait été assis devant son sujet."
Ainsi, poursuit Villiers, Haité était "l'un des hommes les plus engagés sur le plan artistique, puisqu'il est président ou associé de quelque huit ou neuf sociétés artistiques." "En effet, ses talents lui valent d'être membre de l'Institut royal des peintres en aquarelle, de la Société royale des artistes britanniques, de l'Institut royal des peintres à l'huile, de la Société des peintres en miniature, de la Société royale britannique coloniale des artistes, de l'Association nationale des peintres en bâtiment et des décorateurs d'Angleterre et du Pays de Galles, et, en tant que président, de l'Institut des décorateurs.
George Charles Haité a également écrit et donné des conférences sur l'art et le design et, en 1897, il a été élu président de la galerie d'art de l'Institut Nicolson dans le Staffordshire.
Ses inépuisables activités sociales s'étendaient également au-delà des arts visuels, puisqu'il était également impliqué dans le célèbre club littéraire Seven of Odd Volumes, dans l'un des premiers membres de la Japan Society de Londres et, depuis 1888, membre de la Linnean Society.
Le tableau est accompagné d'un beau cadre en bois naturel coeval et protégé par un verre.
Cet objet provient d'une collection privée et est donc inédit sur le marché
Certificat d'authenticité délivré par Sabrina Egidi Expert de la Cour et C.C.I.A.A. de Rome.
Selon la législation en vigueur, cette œuvre peut nécessiter une licence d'exportation si elle est vendue en dehors de l'Italie
En fonction de la destination, le temps de constitution du dossier à nos frais pourrait prendre plusieurs semaines pour l'exportation
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