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Georg Tappert (1880 Berlin - 1957 Berlin), Head, 1918 (1964). Wietek 110. Estate print from 1964. Linocut on Japan, 17 cm x 24.5 cm (depiction), 24 cm x 31.5 cm (sheet size), marked lower left in lead as copy 4/10, with the estate stamp on the reverse and signed by the artist's wife, Anneliese Tappert.
- slight crease in the upper margin, otherwise in excellent condition
- Mental thunderstorm of war -
In the midst of the structures of a dissolving world a head forms, which is drawn into this dissolution. The eyes of the face are closed, so that the world appears as a dream face, as if the war, first greeted as an expressionistic beacon, now shakes the head and continues beyond the war.
About the artist
After studying at the Karlsruhe Art Academy from 1900 to 1903 and an interlude at the Burg Saaleck Art School, Georg Tappert returned to Berlin in 1905, where his works were exhibited by Paul Cassirer. from 1906 to 1908, Tappert lived in the Worpswede artists' colony and ran an art school there. His most important student was Wilhelm Morgner, who died during World War I and whose estate Tappert later worked on. In Worpswede he met Paula Modersohn-Becker, whose art inspired him. When Tappert returned to Berlin in 1910, his works were rejected by the Berlin Secession, and he and Max Pechstein founded the New Secession, which lasted until 1914 and included Franz Marc and Wassily Kandinsky, bringing together artists from the Brücke and the Blaue Reiter. In 1911, together with Käthe Kollwitz, he founded the "Juryfreie" exhibition in Berlin, and in 1918 he co-founded the "Novembergruppe" and the "Arbeitsrat für Kunst". In 1921 he was appointed professor at the Königliche Kunstschule. The Nazis removed him from his post in 1937 and in the same year removed many of his works from museums as 'degenerate'. Tappert withdrew into inner emigration, painting mainly landscapes. After the war, he devoted himself to rebuilding the Kunstgewerbeschule, which he merged with the Kunstgewerbeschule under Karl Hofer.
Georg Tappert (1880 Berlin - 1957 Berlin), Tête, 1918 (1964). Wietek 110. Épreuve de succession de 1964. Linogravure sur Japon, 17 cm x 24,5 cm (représentation), 24 cm x 31,5 cm (format de la feuille), marquée en bas à gauche au plomb comme exemplaire 4/10, avec le cachet de la succession au verso et signée par l'épouse de l'artiste, Anneliese Tappert.
- léger pli dans la marge supérieure, autrement en excellent état
- Orage mental de la guerre -
Au milieu des structures d'un monde qui se dissout, une tête se forme, qui est entraînée dans cette dissolution. Les yeux du visage sont fermés, de sorte que le monde apparaît comme un visage de rêve, comme si la guerre, d'abord accueillie comme un phare expressionniste, secouait maintenant la tête et continuait au-delà de la guerre.
À propos de l'artiste
Après des études à l'Académie des beaux-arts de Karlsruhe de 1900 à 1903 et un intermède à l'école des beaux-arts de Burg Saaleck, Georg Tappert retourne à Berlin en 1905, où ses œuvres sont exposées par Paul Cassirer. De 1906 à 1908, Tappert vit dans la colonie d'artistes de Worpswede, où il dirige une école d'art. Son principal élève est Wilhelm Morgner, qui meurt pendant la Première Guerre mondiale et dont Tappert s'occupera plus tard de la succession. À Worpswede, il rencontre Paula Modersohn-Becker, dont l'art l'inspire. Lorsque Tappert retourne à Berlin en 1910, ses œuvres sont rejetées par la Sécession berlinoise et il fonde avec Max Pechstein la Nouvelle Sécession, qui durera jusqu'en 1914, avec Franz Marc et Wassily Kandinsky, réunissant des artistes du Brücke et du Blaue Reiter. En 1911, il fonde avec Käthe Kollwitz l'exposition "Juryfreie" à Berlin et, en 1918, il cofonde le "Novembergruppe" et le "Arbeitsrat für Kunst". En 1921, il est nommé professeur à la Königliche Kunstschule. Les nazis le démettent de ses fonctions en 1937 et, la même année, retirent un grand nombre de ses œuvres des musées pour cause de "dégénérescence". Tappert se retire dans l'émigration intérieure, peignant principalement des paysages. Après la guerre, il se consacre à la reconstruction de la Kunstgewerbeschule, qu'il fusionne avec la Kunstgewerbeschule de Karl Hofer.
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