Complete rare series of 10 etchings and a frontispiece with date “1785”, dedication to Girolamo Manfrin. This is the only edition which was issued as a stand-alone publication. Following Rutgers, the realization of the series was realized between 1733 and 1735. Magnificent impressions on paper, there is a sheet with the watermark “R”. Wide margins, very good conditions of overall sheets. Bound with a point stitching on the left margin. On the fourth plate, was missing a little piece of paper on the lower right corner. A light yellowing on the frontispiece with some minor stains. One of the most celebrated painters of eighteenth-century in Italy, Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770) began making prints with his first collection of ten etchings, known as the Varj Capriccj: a very personal response to the production by Salvator Rosa and Giovanni Benedetto Castiglione. The prints don't have any straightforward or overt meanings, surely several prints evoke the ancient or Arcadian world, with classical urns, figures alongside tombstones, and fragments of obelisks; in one plate, the figure of Death was reading a book, faced by a group of the living. Tiepolo’s Vari Capricci received with great acclaim among collectors and connoisseurs, thanks to their technical virtuosity and to their enigmatic meanings, a mark of his brilliance and a successful and personal declension of the “capriccio”. In 1774 Pierre-Jean Mariette wrote about Tiepolo: “Rich and fertile genius … it shines above all in his prints’'.
Série complète rare de 10 gravures et un frontispice avec la date "1785", dédicace à Girolamo Manfrin. C'est la seule édition qui a été publiée de manière indépendante. Suite à Rutgers, la réalisation de la série a été réalisée entre 1733 et 1735. Magnifiques impressions sur papier, il y a une feuille avec le filigrane "R". Grandes marges, très bon état de l'ensemble des feuilles. Relié par une couture à point sur la marge gauche. Sur la quatrième planche, il manquait un petit morceau de papier dans le coin inférieur droit. Un léger jaunissement sur le frontispice avec quelques taches mineures. L'un des peintres les plus célèbres du XVIIIe siècle en Italie, Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770) a commencé à faire des estampes avec sa première collection de dix gravures, connue sous le nom de Varj Capriccj : une réponse très personnelle à la production de Salvator Rosa et Giovanni Benedetto Castiglione. Les estampes n'ont pas de signification directe ou évidente, sûrement plusieurs estampes évoquent le monde antique ou arcadien, avec des urnes classiques, des figures à côté de pierres tombales, et des fragments d'obélisques ; dans une planche, la figure de la Mort lisait un livre, face à un groupe de vivants. Les Vari Capricci de Tiepolo ont reçu un accueil très favorable des collectionneurs et des connaisseurs, grâce à leur virtuosité technique et à leur signification énigmatique, marque de son génie et déclinaison réussie et personnelle du "capriccio". En 1774, Pierre-Jean Mariette écrivait à propos de Tiepolo : "Le génie riche et fécond ... il brille surtout dans ses estampes".
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